23948sdkhjf

Virksomheder ruster sig til shitstorme

Ingen har lyst til at ende som Jensen's Bøfhus
Landets største virksomheder med private kunder bruger flere og flere ressourcer på at undgå dårlig omtale og negative kundehenvendelser på sociale medier.

Det viser en rundspørge foretaget af Finans blandt 30 af landets største virksomheder inden for en bred vifte af brancher. Samtlige virksomheder erkender, at de er opmærksomme på potentielle shitstorme, og 24 ud af de 30 har således også en klart defineret strategi for, hvordan en shitstorm skal håndteres.

Inden for de seneste år er store, danske virksomheder som Jensen’s Bøfhus, Nykredit og Nordea endt i massiv folkelig modvind på internettet og i særdeleshed på de sociale medier.

Henvendelser, hvor kunder ytrer deres utilfredshed på eksempelvis Facebook, går viralt, og effekten er ofte selvforstærkende og resulterer i dårlige anmeldelser af virksomheder på internettet. Det kan have store konsekvenser for en virksomheds omsætning og omdømme.

- Ens brand kan lide skade hurtigt, og man kan miste mange kunder på det. Men det afhænger af problemets karakter, siger Astrid Haug, der rådgiver virksomheder og organisationer om sociale medier og digital strategi, og som er formand for Dansk Kommunikationsforening.

Ifølge Finans’ rundspørge tager virksomhederne truslen alvorligt. Otte af dem oplever sågar selv at være blevet ramt af en shitstorm inden for de seneste tre år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069