Topchef i tale: Vi står overfor et enormt potentiale
Danmark er en vigtig lokation for procesudstyrs-producenten Marel.
Sådan opsummerer administrerende direktør Henrik Ladefoged forretningspotentialet for Marel. Den islandske koncern har adskillige årtiers dansk fødevareproduktion inde under huden, og netop derfor er de danske afdelinger i Århus og Støvring en vigtig del af koncernen.
Marel leverer procesudstyr til producenter af fjerkræ, kød og fisk. Århus-afdelingen er først og fremmest en udviklingsenhed – med produkter til alle de ovenstående segmenter, mens man i Støvring er specialiseret i lakseproduktion og såkaldt meat preparation.
Dermed er den danske del af Marel i kontakt med et bredt udsnit af koncernens kunder og har dermed også fingeren på pulsen, når det drejer sig om produktionsoptimeringer.
- Det er sådan i fødevarebranchen, at jo bedre man kan udnytte sin råvare, jo mere tjener man. Den samme torskefilet der blev forarbejdet i 1980 sammenlignet med i dag, har nu en langt højere udnyttelsesprocent, og dermed får man mere ud af den enkelte fisk, forklarer Jesper Hjortshøj, der er manager for Strategy and Portfolio Global Innovation hos Marel.
- Og der er gigantiske gevinster at hente derude. De mest automatiserede er kyllingebranchen. Der ser man en masse personer stå og hænge kyllinger op i starten af processen, men så ser man egentlig ikke så mange, før man kommer ned til pakkeriet, men selv her er der stadig masser af muligheder for at automatisere og optimere, tilføjer han.
- Vi kigger meget på, hvad man gør i andre brancher, og hvis man kigger på, hvor automatiseret et bryggeri eller et mejeri er, så har vi meget at lære i kødindustrien. Vi står overfor et enormt potentiale, siger Jesper Hjortshøj.
Spild skal minimeres
Som eksempel giver han kyllingeindustrien, hvor fileterne ofte sælges i pakker med en bestemt vægt. Vejer kyllingerne for lidt, bliver forbrugeren snydt, og vejer de for meget, går slagteriet glip af indtjening, derfor er der stort potentiale i et system, der kan sikre, at kyllingefileterne skæres ensartet og pakkes med præcis den rigtige vægt.
Marel har derfor ikke blot lagt sin strategi an på at være leverandør af procesudstyr, men at følge udstyret gennem hele dets levetid hos kunden og dermed i højere grad være en system- og serviceleverandør.
- Vi baserer vores strategi på nogle grundlæggende søjler. Den første søjle, man vil se gennem hele Marel, er, at vi ser en kæmpe mulighed i at konsolidere hele fødevarebranchen, fordi kunderne i stigende grad efterspørger full-line leverandører, forklarer Jesper Hjortshøj.
- Den næste søjle er at transformere virksomheden til at blive en langt mere serviceorienteret virksomhed og derigennem hjælpe vores kunder med at drive deres forretning, fortsætter han.
- Så er der den sidste søjle, som vi kalder Innova, som er vores software-del. Man kan sige, at for kunderne drejer det sig ikke længere om blot at have den skarpeste kniv, men også at skære sine produkter så effektivt og optimalt som muligt og om at indsamle det rigtige data om det, så vi kan optimere, siger Jesper Hjortshøj.
Vækst i Danmark
Marel i Aarhus kom ud af 2015 med en omsætning på 682 mio. kr. og et driftsresultat på 136 mio. kr. Marel i Aarhus og i Støvring rundede i 2015 en omsætning på 1 mia. kr., og dermed er Marel vokset markant i Danmark over de seneste år.
- Vi har, via interne forbedringsprojekter og fokus, forbedret bundlinjen markant, og den udvikling skulle vi gerne fortsætte. Vi er blevet mere strukturerede, og er blevet bedre til at arbejde sammen på tværs af funktionerne. Resultaterne af dette arbejde er tydelige, og denne læring fortsætter. Vi skal hele tiden være bevidste om, hvordan vi kan forbedre og udvikle det vi har, forklarer Henrik Ladefoged.
Samtidig er han ikke i tvivl om, at der ligger et rigtig stort potentiale for yderligere optimeringer ude i kødindustrien, og netop derfor er Marel i Danmark en central del af koncernens strategi. Produktudvikling bliver helt centralt også i fremtiden.
- Vi skal placere nogle velovervejede bud på fremtiden. Vi skal være i stand til at løse de umiddelbare behov, som vores kunder har, og vi skal samtidig investere i udviklingsaktiviteter for at løse de fremtidige udfordringer, slutter Henrik Ladefoged.