23948sdkhjf

Arla får tusindvis af mælkekasser tilbage

Ny kampagne har skaffet en del af de forsvundne kasser hjem

Mælkekasser har altid været populære til meget mere end bare mejerivarer. Bag på knallerter, i værksteder og på legepladser finder man ofte de grønne plastikkasser.

Fænomenet med lige at "låne" en mælkekasse har bredt sig fra knallerterne på havnen til cyklerne i hippe københavnske brokvarterer. Fænomenet er så udbredt, at når musiknørder mødes til "vinyl-loppemarked" i Absalon Kirken på Vesterbro, sker afregningen for en standplads i mælkekasser; "Det koster kun 30 kr. pr. mælkekasse", som der reklameres med.

- Vi ser dem overalt, konstaterer, Jesper Skovlund, PR-manager i Arla.

Læs Food Supply Magazine her

23 kroner per kasse
Egentlig burde mælkekasserne være en del af et lukket system, hvor de bruges til at fragte mælkekartoner fra mejerier til detailhandlen og så komme tomme tilbage indtil de efter 20 år er slidt ned - desværre forsvinder mælkekasser i gennemsnit efter tre år, så der årligt forsvinder 300.000 mælkekasser. Det koster både på miljøregnskabet og i det økonomiske regnskab hos Arla - hver kasse koster nemlig mejerikoncernen 23 kroner at anskaffe.

Derfor lancerede Arla i november en indsamlingskampagne især målrettet børneinstitutioner.

- 3. januar gjorde vi sidst op, hvor mange mælkekasser vi havde fået ind som følge af kampagnen, og da var tallet 23.000. Det er egentlig ret fint, siger Jesper Skovlund.

I 2011 viste en undersøgelse blandt BUPL’s medlemmer da også, at pædagogerne anså mælkekasser som et af de farligste legeredskaber på legepladserne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096