Udfordrende år for Lurpak
Lurpak kæmpede i 2008 med den laveste pund-kurs nogensinde og endnu en forbrugerboykot i Mellemøsten. Men trods de vanskelige betingelser er Lurpak stadig en god forretning.
Hovedmarkeder under pres
På det britiske marked er Lurpak fortsat det største mærke inden for kategorien smør, blandingsprodukter og margarine. Svækkelsen af det britiske pund har imidlertid betydet, at Lurpak forretningen har været under stort pres, og samtidig går de britiske forbrugere i endnu højere grad end tidligere efter prisbillige tilbud.
Ligeså sort så det ud i Mellemøsten, hvor det meste af året er gået med at genvinde positionen på markedet, efter endnu en offentliggørelse af de omstridte Muhammed-tegninger.
- Vi har kæmpet i resten af 2008 med at genvinde vores position, og det er atter ved at lykkes på de fleste markeder. I Saudi-Arabien er der dog stadig lang vej igen, og der pågår i øjeblikket en nøje planlægning af, hvordan vi kan komme tilbage og genvinde en del af det tabte marked, forklarede Jens Refslund i sin beretning.
Den netop vedtagne skatteafgift på bl.a. mælkefedt betyder flere udfordringer i 2009, men foreningens formand Andreas Lundby trøstede forsamlingen med, at Lurpak-brandet er så stærkt, at man fortsat tør satse på nye markeder.
Om Andelssmør
Andelssmør et andelsselskab, hvor Danmarks smørproducerende mejerier er medlemmer. Selskabet blev etableret i 1955 med det formål at samle hele den danske smøreksport under én paraply og samtidig at hæve Lurpaks internationale profil og anseelse. Ved slutningen af 1970’erne var stort set alle eksportører samlet og i dag er Lurpak-mærket til stor gavn for samtlige medlemmer.
Kilde: Mejeriforeningen