Konkurrencestyrelsen: Danskerne betaler for meget
Danskerne betaler stadig høje priser for mælk og brød, lyder konklusionen i en ny undersøgelse, foretaget af Konkurrencestyrelsen.
Forbrugerpriserne på brød er dog faldet siden februar 2008 omtrent svarende til faldet i råvarepriserne. Når brødpriserne fortsat er høje, skyldes det først og fremmest, at supermarkeder og melmøller har øget deres avance.
For mælk og smør er det især mejerierne, der er årsag til stigningen i priserne.
Undersøgelsen viser, at forbrugerne har reageret på de høje priser og skiftet fra dagfrisk mælk til billigmælk. Mejerierne har hævet prisen på billigmælk, men stigningen er næsten blevet udlignet ved, at supermarkederne har reduceret deres avance for at have konkurrencedygtige priser på billigmælk.
Direktør Agnete Gersing:
- Undersøgelsen viser, at det betyder noget, hvis forbrugerne laver om på deres indkøbsvaner, når priserne ændrer sig. Det skærper konkurrencen og holder priserne nede.
- Når det er sagt, må vi konstatere, at der stadig er brug for skarpere konkurrence. Jeg håber, at både virksomhederne og forbrugerne vil bruge undersøgelsen som afsæt for at lægge yderligere pres på leverandørerne og detailhandlen.
Kilde: Konkurrencestyrelsen