23948sdkhjf

Fødevarebranchen halter bagud på e-handel

Økonomi- og Erhvervsministeriet har netop offentliggjort en ny analyse af detailhandlen. Fødevarer står stadig for den største del af omsætningen, men til gengæld halter branchen bagud på e-handel.
Analysen bygger på de seneste tal fra branchen, der er opgjort i 2007. Her fremgår det, at fødevarer og andre dagligvarer udgør ca. 37 pct. af den samlede omsætning i detailvirksomhederne. 9 pct. af omsætningen kommer fra salg af medicin og kosmetik. Omsætningen af tøj og sko udgør 14 pct., og andre forbrugsvarer samt diverse reparationer udgør knap 41 pct. af den samlede detailomsætning.

Fødevarer omsætter for 79 pct.
Ser man alene på detailvirksomheder, der hovedsagelig handler med fødevarer mv. fremgår det, at fødevarer og andre dagligvarer udgør 79 pct. af disse virksomheders omsætning. Den resterende omsætning ligger især inden for andre forbrugsvarer. Det skyldes navnlig, at supermarkeder også sælger bøger, aviser og blade samt en række andre nonfood-produkter.

Supermarkeder får højere profit på nonfood-varer
I forhold til undersøgelsen fra 2002 er der sket en forskydning i retning af en mindre andel af fødevarer og en større andel af nonfood-varer, idet fødevarer mv. udgjorde 81 pct. af omsætningen i disse virksomheder i 2002. Forskydningen stemmer overens med oplysninger fra detailbranchen om, at der er højere profitmargin på nonfood-varer end på fødevarer.

Bagud på e-handel
Inden for detailbranchen er der stor forskel på, hvor udbredt e-handel er. Når forbrugerne handler over internettet, køber de primært udvalgsvarer, mens køb af dagligvarer på internettet er forholdsvis beskedent. I Danmark er eksempler på internetsupermarkeder Intervare, Torvet, Esupermarked, Osuma og Yellowman, hvoraf nogle er integrerede med eller har samarbejde med fysiske dagligvarebutikker. Det er dog pt. vurderingen, at ingen af de danske internetsupermarkeder har helt så stort et varesortiment som almindelige fysiske dagligvarebutikker, som det eksempelvis kendes fra Storbritannien.

Detailbranchens organisationer peger på, at der er en række barrierer for virksomhederne for at sælge dagligvarer på internettet. Læs mere herom i artiklen Dagligvarer på nettet

Kilde: Økonomi- og Erhvervsministeriet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058