Arla og Cocio indgår samarbejde med Starbucks
Starbucks vil sælge iskaffe i Europa, og Arla Foods skal sammen med datterselskabet Cocio producere, markedsføre og distribuere produkterne.
Starbucks har valgt Arla Foods som den licenspartner, der skal stå for produktionen, markedsføringen og distributionen af drikkeklare iskaffe-produkter til supermarkeder, nærbutikker samt Starbucks’ egne caféer i hele Europa.
Baggrunden for valget er, at Arla Foods er et af de største europæiske mejeriselskaber og har en stor adgang til mælk, et bredt distributionsnetværk af nedkølede varer på nøglemarkeder i Europa, samt en virksomhedskultur, der passer godt til Starbucks’ egen kultur.
- Den succes vi har haft med at tilbyde iskaffe-produkter til forbrugere i Nordamerika og Asien understreger kategoriens globale potentiale. Vi er stolte over at kunne indgå et partnerskab med Arla Foods, som skal tilbyde vores premium iskaffe drinks til de europæiske forbrugere, siger Rich DePencier, vice president i Starbucks Global Consumer Products International.
Et gennembrud for Cocio
I Arla Foods er ”flavored milk” (smagstilsat mælk) et forretningsområde, der strategisk ligger hos datterselskabet Cocio Chokolademælk, og derfor bliver det Cocio, der skal drive samarbejdet med Starbucks.
- Vi er stolte over at have indgået denne aftale, som på mange måder er et gennembrud for Cocio på det europæiske marked. Starbucks er et af de stærkeste varemærker i verden, og vi kommer til at arbejde med en produktkategori, der er i vækst og som indeholder meget mælk og en høj grad af værdiforædling. Det er et perfekt match med Cocios og Arlas strategi om at skabe øget værdi af mælken inden for flavored milk området, siger adm. direktør i Cocio Chokolademælk A/S, Peter Giørtz-Carlsen, som var med til at forhandle aftalen på plads.
Licensproduktionen for Starbucks forventes at blive påbegyndt i løbet af nogle måneder og skal finde sted på hhv. Cocios fabrik samt på Arlas mejeri i Esbjerg.
Cocio har for nylig investeret i en udvidelse af produktionskapaciteten, så virksomheden er klar til at øge produktionen. Produktionsmængden samt nærmere detaljer omkring hvilke produkter, der skal produceres vil blive oplyst på et senere tidspunkt.