Umami på tube til salg i supermarkeder
Den komplekse femte smag, der kaldes Umami, kommer snart på hylderne i britiske supermarkeder.
Den eksister på samme måde som de fire andre primære smage: Sødt, salt, surt og bittert.
Den blev opdaget af Japanske forskere for 102 år siden, og er i dag noget især Michelin restauranter arbejder med.
Umami til menigmand
Men fra næste uge vil smagen være til salg i 197 af supermarkedskæden Waitrose’s butikker i Storbritannien i form af en puré på tube kaldet “Taste No 5”. Det skriver The Telegraph.
Laura Santtini, som arbejder på familiens italienske restaurant i London, har opfundet puréen, som blandt andet indeholder ansjoser og Karl Johan svampe.
- Jeg ville væk fra den tanke, at Umami kun er interessant for forskere, og at vi andre ikke kan forstå det. Umami er en del af vores måltider i dagligdagen, vi ved bare ikke hvad, vi skal kalde det, siger hun og fortsætter:
- Alle madkulturer har sine umami-rige ingredienser, hvad end det er tang i Japan eller parmesan i Italien.
Umami kobles med glutamat
En forsker i Tokyo, Kikunae Ikeda, identificerede i 1908 Umami som en delikat smag, der eksisterer i madvarer, der indeholder glutamat.
I år 2000 opdagede forskere på University of Miami så receptorer på tungen, som kun reagerer på glutamat. Det skriver The Telegraph.
Stoffet glutamat anvendes allerede som aromaforstærker i levnedsmidler og kaldes også det tredje krydderi.
Madeksperter hævder, at umami findes i fødevarer som ansjoser, parmesan, svampe, Worcestershire sauce og det australske produkt Marmite.