23948sdkhjf

Umami på tube til salg i supermarkeder

Den komplekse femte smag, der kaldes Umami, kommer snart på hylderne i britiske supermarkeder.
Umami bliver kaldt den femte smag, og den siges at give oplevelsen af noget velsmagende, når hjernen detekterer den.

Den eksister på samme måde som de fire andre primære smage: Sødt, salt, surt og bittert.

Den blev opdaget af Japanske forskere for 102 år siden, og er i dag noget især Michelin restauranter arbejder med.

Umami til menigmand
Men fra næste uge vil smagen være til salg i 197 af supermarkedskæden Waitrose’s butikker i Storbritannien i form af en puré på tube kaldet “Taste No 5”. Det skriver The Telegraph.

Laura Santtini, som arbejder på familiens italienske restaurant i London, har opfundet puréen, som blandt andet indeholder ansjoser og Karl Johan svampe.

- Jeg ville væk fra den tanke, at Umami kun er interessant for forskere, og at vi andre ikke kan forstå det. Umami er en del af vores måltider i dagligdagen, vi ved bare ikke hvad, vi skal kalde det, siger hun og fortsætter:

- Alle madkulturer har sine umami-rige ingredienser, hvad end det er tang i Japan eller parmesan i Italien.

Umami kobles med glutamat
En forsker i Tokyo, Kikunae Ikeda, identificerede i 1908 Umami som en delikat smag, der eksisterer i madvarer, der indeholder glutamat.

I år 2000 opdagede forskere på University of Miami så receptorer på tungen, som kun reagerer på glutamat. Det skriver The Telegraph.

Stoffet glutamat anvendes allerede som aromaforstærker i levnedsmidler og kaldes også det tredje krydderi.

Madeksperter hævder, at umami findes i fødevarer som ansjoser, parmesan, svampe, Worcestershire sauce og det australske produkt Marmite.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072