23948sdkhjf

Smertensbarnet Østeuropa løfter Carlsberg

Stærkt hjulpet af Østeuropa leverede bryggeriet bedre end ventet i første kvartal
Østeuropa har længe været en svær størrelse for Carlsberg, hvis forretning i blandt andet Ukraine og Rusland ikke har været uberørt af tumulten i regionen.

I første kvartal er der dog stærk medvind fra øst, hvor en styrket rubel og et Rusland, der drikker mindre men dyrere øl, løfter forretningen for det danske bryggeri.

- Omsætningen i Østeuropa steg organisk med 10 procent drevet af et stærkere prismiks. Det mere end opvejede faldet i volumen, skriver Carlsberg i sit kvartalsregnskab.

Den styrkede rubel sendte omsætningen i divisionen Østeuropa op med mere end 30 procent til 2,3 milliarder kroner.

For et år siden var der langt mere krisestemning mellem Rusland og resten af verden. Derfor svækkedes rublen markant og lå i første kvartal 2016 i 88,5 rubler for en euro.

En euro koster nu 62,4 rubler, og dermed får Carlsberg langt mere ud af sit salg, når der veksles til kroner.

Desuden har produktmikset i Rusland ændret sig, siden det russiske parlament, Dumaen, forbød de store PET-flasker. De var fyldt med billig øl.

Mindre flasker
Forbuddet har sendt russerne mod mindre flasker og dyrere indhold, hvilket er godt for overskuddet hos Carlsberg.

- Det stærke prismiks var et resultat af sidste års prisstigninger og effekten af introduktionen af mindre pakker i Rusland efter PET-restriktioner, skriver Carlsberg.

Samlet for hele sin forretning omsatte Carlsberg for 13,7 milliarder kroner i første kvartal, hvilket er 0,3 milliard bedre end ventet i markedet.

- Vi får ikke alle informationer i denne handelsopdatering, men samlet vil jeg sige, at det er et lille plus op for Carlsberg.

- Deres volumener er let skuffende, men omsætningen stiger. Det indikerer, at de tjener flere penge, siger Carlsberg-analytiker ved Nykredit Markets Ricky Steen Rasmussen.

På Carlsbergs klart største marked i Vesteuropa steg omsætningen med en procent til 7,8 milliarder kroner. Priserne var uændrede, men der blev solgt en smule mere øl.

Den omvendte historie gjorde sig gældende i Asien, hvor priserne steg, men mængderne var nogenlunde de samme.

- Vi har leveret en solid start på 2016 i det ellers normalt lille første kvartal, skriver administrerende direktør Cees 't Hart i regnskabet.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094