Chipsglade asiater giver dansk kartoffelbranche succes
Asiatiske og amerikanske forbrugere får fabrikker til at udvide for næsten en milliard kroner.
Når man sætter sig til rette i sofaen og tænder for de helt store sportsbegivenheder, så hører der sig for mange også chips til. Og det smitter af på den danske kartoffelproduktion. Det skriver DR P4 Midt & Vest.
- Vi får en stigende middelklasse i Asien, som nu har råd til at købe flere af den slags produkter, som vi her i Vesteuropa har været vant til, og som de nu også ønsker derude. Fodbold er også blevet populært i Asien, og når de ser Champions League-kampe og følger med i EM og VM, vil de ligesom herhjemme have øl og kartoffelchips til, siger Nicolai Hansen, der er administrerende direktør på Kartoffelmelcentralen KMC i Brande til DR P4 Midt & Vest.
De seneste fire år er omsætningen på KMC steget med 248 millioner kroner, og i 2016 solgte virksomheden kartoffelmelprodukter for 1,2 milliarder kroner. Sundhedsbevidste amerikanere skæpper også godt til i firmaets pengekasse, fortæller DR.
- Kartoffelstivelse lever op til den moderne forbrugers krav. Det er en plantebaseret råvare, den er glutenfri, den er baseret på en GMO-fri råvare, og i et land som USA er det noget, som forbrugerne sætter mere og mere pris på. Det giver os helt klart medvind, siger Nicolai Hansen.
For at følge med har kartoffelmelsfabrikkerne i Karup og Brande planer om at udvide for samlet 785 millioner kroner.