Tetra Pak havde en nettoomsætning på 67 mia. kr. i 2009
Større vækst end forventet i fjerde kvartal og stærk efterspørgsel fra nye markeder, opvejede udviklingen på ældre markeder, hvor salget er aftagende for emballagegiganten.
Der var tocifret vækst at finde i Syd- og Sydøstasien, Mellemøsten og syd for Sahara i Afrika, mens salget i Østeuropa og Centralasien var hårdest ramt af den økonomiske afmatning.
Her faldt nettoomsætningen for emballage med 12 procent sammenlignet med 2008.
Men alt i alt, så steg salget i fjerde kvartal af 2009 med 5,7 procent sammenlignet med samme kvartal i året før.
- Vi er opløftede af den stærke fremgang i det sidste fjerde kvartal, men forventer at 2010 bliver endnu et udfordrende år, som vil være præget af usikkerhed om hvor hurtigt verdensøkonomien vil komme sig. Derfor vil vi holde vores omkostninger nede og øge driftseffektiviteten, siger direktør i Tetra Pak Dennis Jönsson og tilføjer:
- Vi fortsætter med at investere i innovative teknologier og produkter såvel som at optimere infrastrukturen på vores produktionsanlæg for at imødekomme markedets ændrede efterspørgsel.
I 2009 overtog Tetra Pak aktiverne i Scanima A/S Mixer Division fra danske Scanima A/S.
I løbet af året nåede Tetra Pak at producere 145 milliarder individuelle indpakninger til drikkevarer som mælk, juice og saft.