23948sdkhjf

- Vi er de friske fødevarers Airbnb

Fresh.land formidler frugt og grønt direkte fra dyrkerne
Med et koncept, der sender frisk frugt og grønt direkte fra dyrkerne til danske supermarkeder og private, har parret Mathilde K. Jakobsen og Filipe Leal med virksomheden Fresh.land skabt, hvad de selv kalder "en Airbnb for friske fødevarer".

Virksomhedens udgangspunkt er Portugal, og de usprøjtede varer er fremme inden for fire dage efter plukning.

- Vi er en slags Airbnb for dyrkerne og kunderne. Vi formidler kontakten, men i stedet for boliger har vi fokus på frugt, grønt og sundhed. Dyrkerne får en fair pris, supermarkederne og de private kunder helt friske og delikate varer, og vores virksomhed får et lille gebyr for at drive det hele, siger Fresh.land-direktør Mathilde K. Jakobsen.

Hun droppede en lederkarriere i Coloplast for i 2015 at realisere drømmen om egen virksomhed sammen med kæresten, den portugisiske civilingeniør Filipe Leal, der opgav sin stilling som seniorrådgiver hos konsulentfirmaet McKinsey.

Seks medarbejdere
Og det tegner til at blive en succes. Parret har indgået en større kontrakt med en dansk supermarkedskæde om at levere friske klementiner, appelsiner, citroner og avocadoer – og nu sigter Fresh.land mod at indgå aftaler med danske landmænd, der i stedet for ”staldsalget” kan få mere stabile aftagere af årstidens frugt og grønt.

- Vores kunder er de forbrugere, der går efter kvalitet, friskhed og sundhed. Udover at fjerne mellemmanden kan vores logistiksystem reducere CO2 med 88 procent ifølge World Wildlife Foundation, fødevarespild med 10 procent og helt eliminere den ydre kemikaliebehandling, som frugterne normalt behandles med for at sikre en lang holdbarhed – ofte på tre måneder eller mere, fortæller Mathilde K. Jakobsen.

Fresh.Land beskæftiger nu seks medarbejdere foruden de tilknyttede dyrkere, og ambitionen er at udvide til et internationalt format.

- Erfaringerne fra Danmark er allerede nu så gode, at vi er i forhandlinger med supermarkeder i andre lande om konceptet. Men først har vi en stor opgave i at sikre en større udbredelse i Danmark. Vi vil gerne vise, at konceptet er stærkt og levedygtigt, og at kunderne hellere vil nøjes med lidt mindre, hvis de får friske og sunde kvalitetsvarer, konstaterer Filipe Leal.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078