23948sdkhjf

Danskerne laver mindre mad derhjemme

Seneste Horesta-tal viser en markant stigning i omsætningen på de danske restauranter
I 2015 blev omsætningen for det danske restauranterhverv øget med 2,8 milliarder kroner, svarende til en stigning på 7,5 procent i forhold til året før.

Det viser seneste udgave af Normtalsanalysen fra brancheorganisationen Horesta, der forventer en tilsvarende stigning i 2016.

– Jeg tror, at fremgangen skyldes flere ting. Der er en iværksætterlyst i erhvervet, og der sker meget innovation, men jeg tror også, at det er blevet meget almindeligt at sige ”vi gider ikke lave mad i aften, så vi køber lige noget nemt”, siger Jonas Kjær, der er cheføkonom hos Horesta, i en pressemeddelelse.

Stigende salg af takeaway
At danskerne i stigende grad nyder måltider, de ikke selv har lavet, er en tendens, som restaurantkæden Bone’s har kunnet mærke.

– Den markedsudvidelse, som Normtalsanalysen viser inden for vores branche, kan vi især se på vores takeawaydel. Det er nok primært markedsandele, der stammer fra detailmarkedet, og det er en klar tendens, at der laves mindre og mindre mad derhjemme, vurderer Jan Laursen, der er direktør for og medejer af Bone’s Restauranter.

Ud over de praktiske og tidsmæssige gevinster, der følger med takeaway, kan den stigende popularitet skyldes, at takeaway ikke længere er det samme som junkfood. Og det er en kvalitet, der både tiltaler børnefamilier og de unge. Ifølge undersøgelsen Madindeks 2015, som Madkulturen ved Miljø- og Fødevareministeriet står bag, er det de 18-25-årige, der bruger mindst tid på at lave aftensmad.

– Hvis man skulle købe takeaway for 10 år siden, var udvalget væsentligt mindre end i dag – valget stod som regel mellem en pizza og en burger. I dag er der masser af sundere alternativer, der tillokker børnefamilier med samvittighedskvaler i forhold til ernæring, fortæller Jan Laursen og pointerer, at det er et område, der arbejdes løbende med hos Bone’s.

– Vi har arbejdet målrettet med takeaway – blandt andet vores salatbar – og det har givet pote. For mange studerende er salatbaren gået hen og blevet et hovedmåltid fra tid til anden, og det er en udvikling, vi ikke oplevede for bare fem år siden, siger direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063