Markant stigning i grænsehandelen
Hver anden dansk husstand kører til Tyskland for at købe sodavand, øl, vin, spiritus og slik hvert år. Det er en markant stigning siden 2008.
Tallene stammer fra en undersøgelse gennemført af Capacent for De Samvirkende Købmænd (DSK).
Undersøgelsen viser også, at 13 procent af de danske forbrugere i dag har grænsehandel som en fast del af deres indkøbsmønster, og derfor køber ind i Tyskland 4 - 6 gange om året eller oftere.
I 2008 udgjorde denne gruppe kun 10 procent.
Kører efter sodavand
Det er primært sodavand, øl, vin, spiritus og slik, som danskerne køber i Tyskland.
Hele 86 procent svarer, at de køber sodavand, når de grænsehandler.
Grænsehandelen er et samfundsproblem, fordi den betyder et tab af et stort antal danske arbejdspladser, mere "sort handel", mange tyske øl- og sodavandsdåser i naturen, mere miljøbelastende biltrafik og et unødigt stort forbrug af usunde varer, lyder holdningen fra De Samvirkende Købmænd.
- Varer købt i Tyskland er ikke sundere end varer købt i danske butikker, og det er et kæmpe samfundsproblem, når halvdelen af de danske husstande kører i bil til Tyskland og tilbage igen i stedet for at handle lokalt. Mange af de danske afgifter bør sænkes frem for hæves. Den eneste undtagelse er minimumsafgiften på cigaretter, der kan hæves, så også de billigste cigaretmærker koster det samme i Danmark som i Tyskland, siger Claus Bøgelund Nielsen, underdirektør i De Samvirkende Købmænd.