23948sdkhjf

Albanis mikrobryggeri i Odense skal eksperimentere

Et helt nybygget mikrobryggeri skal slippe kreativiteten løs hos Royal Unibrews specialsølsbryggere

Det første bryg, en Triple Porter der holder 12,5 procent, er netop sat over.

Og hen over sommeren tager Royal Unibrew for alvor sit nye mikrobryggeri i Odense i brug. Det bliver et bryggeri, der for alvor skal gøre Royal Unibrew - Danmarks næststørste ølproducent - i stand til at mætte forbrugernes tilsyneladende umættelige appetit på specialøl.

I 2015 lancerede Albani, som er ejet af Royal Unibrew, sine første specialøl i form af Schøtz og Lottrup, og erfaringerne med de bryg er så positive, at koncernen nu etablerer et decideret mikrobryggeri klos op ad det historiske Albani Bryggeri i hjertet af Odense.

- Vi kommer til i højere grad at kunne eksperimentere mere med vores øl. Vi kan lave nogle mindre brygstørrelser, og det bliver nemmere for os at følge processen. Det er et state-of-the-art- bryggeri, så vi virkelig kan styre processerne, forklarer Jesper Larsen, der er ansvarlig for special- og regionaløl i Albani.

Mere fleksibilitet
Jesper Larsen forklarer, at indtil nu har Albani brygget sine specialøl på det eksisterende bryggeri. Men da det i høj grad er designet som stordriftsbryggeri, giver det mening at lave et mikrobryggeri, hvor Jesper Larsen og hans kolleger nemmere kan eksperimentere med små bryg på måske 25 hektoliter. Det var sværere på det store bryggeri, der har en kapacitet på 220 hektoliter per bryg.

I det nye bryggeri vil Albani råde over i alt 12 gæringstanke, der kan rumme fra 25 til 100 hektoliter.

- Bryggeprocessen er den samme som altid, men udstyret er mindre i det nye bryggeri. Vi har større fleksibilitet på flaskekolonnen, og vi får nemmere ved at omstille udstyret til eksempelvis 75 centiliters flasker med korkprop, forklarer Jesper Larsen, som tilføjer, at det også bliver en stor omvæltning for et stordriftsbryggeri som Albani.

Et nødvendigt skridt
Men det er et nødvendigt skridt at tage, mener han. Hvor det traditionelle ølmarked er stagnerende til faldende, stiger forbruget af specialøl.

Ifølge en prognose fra Bryggeriforeningen kan specialøl potentielt sidde på næsten en tredjedel af ølmarkedet i 2020. I dag tegner det sig for 17 procent.

- Når vi snakker med forbrugerne, kan vi mærke, at de efterspørger specialøl. Men vi hører det også fra vores kunder i eksempelvis restaurationsbranchen, som jo kan mærke, at deres gæster efterspørger et større øludvalg. Og det stiller jo også krav til os, siger Jesper Larsen.

Dele af det nye mikrobryggeri skal være åbent for besøgende. Her kan man få rundvisninger og prøvesmage nye bryg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062