23948sdkhjf

HP: Digitalt marked eksploderer

Tryk af labels og emballage bliver i stigende grad digital. Det giver nye muligheder for individualiserede løsninger.

Ifølge print-giganten Hewlett-Packard (HP) vil markedet for digitalt print på pakkematerialer stige fra 16 milliarder dollar i år i til 20 milliarder dollar i 2020.

- Kravet om hurtig omstilling, mindre batches og et ønske om at skabe mere personificerede pakning gør, at markedet for digitalt pakkeprint stiger, siger Alon Bar Shany, leder af HP’s Indigo-division, der fremstiller industrielle printere til karton, labels, og emballage.

På Interpack-messen i Düsseldorf i maj viste lederne af HP’s industrielle afdelinger en række løsninger, som viser, hvordan digital print sniger sig ind til fødevareemballage. HP har solgt mere end 120 HP Indigo 4-anlæg siden lanceringen i 2014, og mere end 1.200 af den forrige serie HP Indigo 3-serien.

- Pakkeindustrien er drevet af virksomheder, der gerne vil reducere time-to-market, optimere forsyningskæderne og levere sikre løsninger. HP Digital printing kan levere den type løsninger, siger Santi Morera, general manager i HP Graphics Solutions Business.

400.000 individuelle likør-labels
En af de virksomheder, der har gjort brug af HP’s digitale løsninger, er den sydafrikanske likørproducent Amarula, der har fået fremstillet 400.000 unikke labels i forbindelse med en kampagne, som satte fokus på truede elefanter i Sydafrika.

Hver enkelt af de 400.000 unikt designede flasker fik et navn, navngivet af forbrugerne. Antallet af flasker svarer til det antal afrikanske elefanter, der er tilbage.

Labelproduktionen blev gjort mulig med HP SmartStream Mosaic, som med en software-algoritme udviklede de hundredtusindvis af designs. Pre-press og tryk af de 400.000 labels blev gennemført på under en uge med HP Indigo. De customiserede flasker er nu i butikkerne i Sydafrika og bliver distribueret i Europa i slutningen af maj.

- I fremtiden vil flere pakker være koblet på nettet og gjort personlige med Internet of Things. Hver enkelt forbruger kan uploade og designe sin egen emballage, og produktet vil kunne scannes, når det er fremme hos forbrugeren, så man kan se, hvor og hvornår produktet er fremstillet og hente yderligere information, siger Eric Wiesner, chef for HP Corrugated på Interpack.

Det sker ikke over natten
Selvom HP’s store stand på Interpack i Düsseldorf præsenterede alle mulige og umulige løsninger, så vokser de digitale træer ikke nødvendigvis ind i himlen, og det er de godt klar over hos HP.

- Der er ikke tale om en revolution, der sker over natten, men en langsom udvikling, som også løber ind i besværligheder. Lige nu er det især de store spillere, der har mulighed for at udnytte de digitale print-fordele, og der er et stort behov blandt de små og mellemstore virksomheder for at kunne det samme. Det kommer, men ikke i morgen, siger Alon Bar Shany, leder af HP Indigo-divisionen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079