Schulstad øger resultat med 30. mio. kr.
Danmarks største producent af friskbrød har øget årets resultat markant fra 2 mio.kr. i 2008 til 32 mio.kr. i 2009. Men omsætningen er faldet med 74 mio.kr. siden 2008.
En del mere end de beskedne 2 mio. kr. i 2008.
Den negative udvikling i omsætning er primært sket i rugbrødskategorien, hvor en øget konkurrence har medført et fald i tonnagen.
Faldet er primært relateret til Private Label rugbrød, mens den brandede rugbrødsomsætning er fastholdt.
Det er lykkedes at fastholde positionen på rugbrødsmærker som ”Det Gode,” ”Skovmand” og ”Kondi Karl.”
Tilfreds med årets resultat
Sidste års strukturmæssige tiltag i produktionen i Avedøre, Viborg og Pandrup, samt en stram omkostningsstyring har haft positiv indvirkning på årets resultat.
Antallet af ansatte er skåret fra 697 til 625 i 2009.
Ledelsen anser årets resultat som tilfredsstillende, når den øgede konkurrence og det øgede prispres i markedet tages med i betragtning.
Vil bevare markedsandel
Indenfor friskbrød forventer Schulstad en stagnerende omsætningsudvikling i 2010.
Det er målsætningen at bevare den nuværende markedsandel trods hård konkurrence og stort prispres på et faldende totalmarked
Resultat for 2010 ventes at ligge på niveau med 2009.
Schulstad ejes fuldt ud af Lantmännen Cerealia AB.