23948sdkhjf

Han hjælper fødevarefolk med at komme fra A til B

Nordjyske GimmConsult er "som en stifinder på en jagt"
- Bliv skarpe på det, I er gode til. Hold fokus på det. Og kom så ud over stepperne!

Sådan lyder den helt korte udgave, når Kaj Gimm fra GimmConsult i Nordjylland skal give gode råd til virksomheder, der gerne vil vokse sig større.

GimmConsult koncentrerer sig primært om fødevarebranchen og dens underleverandører, og som eneste ansatte er det Kaj Gimm, der står for alle de gode råd. Da det ofte er længevarende relationer med høj grad af fordybelse er der typisk ikke basis for mere end to, højst tre kunder ad gangen.

- Min virksomhed er en katalysator, der hjælper folk med at komme fra A til B. Det, jeg er allerbedst til, er at gøre en virksomhed parat til et marked - finde ud af, hvad markedet har brug for, og så hjælpe virksomheden med at lave de rigtige rutiner og procedurer, nævner Kaj Gimm.

Gøder jorden
Han betegner GimmConsult som et resultat af finanskrisen, idet han i 2008 blev opsagt fra sit job som eksportsælger hos NTF-Aalborg, der laver rustfrit ståludstyr til fødevareindustrien. Det fik ham til at gå sine egne veje som konsulent - og på det helt rigtige tidspunkt, mener han:

- I begyndelsen af 00'erne sad man jo bare og ventede på, at ordrerne kom. Med finanskrisen holdt kunderne op med at ringe, og man måtte udvide den radius, man henter kunder i. Det blev en kampplads derude, og det er lige netop på den kampplads, jeg kan gøre en forskel, konstaterer Kaj Gimm.

Som opvokset i Sønderjylland taler han flydende tysk, og det er derfor ikke mindst det tyske marked, han bruger en stor del af sin tid på. Kunderne er danske, men han gøder jorden for dem i Tyskland.

- Det kan for eksempel handle om opsøgende arbejde i Tyskland, hvor jeg dels præsenterer og skaber interesse og dels får afdækket de spørgsmål, der kan hjælpe min kunde til at gøre sig mere parat tilmarkedet.

- Jeg sælger ikke noget, men jeg baner vejen for sælgerne hos mine kunder. Man kan sammenligne det med en stifinder på en jagt. Han fortæller jægeren, at "nu er dyret der", men han trykker ikke selv på aftrækkeren, siger Kaj Gimm om sine opgaver som konsulent.

Smagen skal tilpasses
Sideløbende med konsulentarbejdet hos skiftende, fødevarerelaterede virksomheder driver han et koncept med navnet Det Gode Marked. Det handler om eksportbistand til fødevareproducenter, der ønsker at komme ind på det tyske marked eller at udvikle deres salg i Tyskland.

I den forbindelse samarbejder han med et konsulentfirma i Flensborg for at sikre, at der er kapacitet til at bistå professionelt og følge tingene til dørs.

- Vi kan afdække, om der overhovedet er et marked for et specifikt produkt. Og vi kan hjælpe den danske virksomhed med at tilpasse sig den feedback, som kommer fra markedet. For eksempel skal man være i stand til at tilpasse smagen, så den passer til Tyskland, ellers kan man kun sælge til Flensborg - og det er længere nede sydpå, pengene ligger, nævner Kaj Gimm.

Han har via Det Gode Marked bistået en lang række danske fødevareproducenter med at få bedre styr på Tyskland, deriblandt Amanda Seafoods og Vilsund Blue.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094