Ingrediens fra Arla skal kickstarte etiopisk yoghurt
Ca. 67 pct. af voksenbefolkningen i Etiopien er blevet fejlernæret som børn og lider af ”stunting”. Det samme gælder for 40 pct. af landets nuværende børn. Stunting er en betegnelse for de følger, det giver, når et barn ikke får god nok ernæring i de første 1000 dage af deres liv. Det kan være hæmmet mentaludvikling, hæmmet vækst og underudviklet immunsystem, og de samlede følger af stunting koster hvert år Etiopien 16,5 pct. af landets BNP.
En del af den udfordring kan en ingrediens fra Arla Food Ingredients være med til at overkomme. Ingrediensen er lavet af valle, er fyldt med laktose og mineraler og udviklet specifikt til etiopiske mejeriers yoghurtproduktion.
Ingrediensen er derfor blevet en vigtig komponent i et projektsamarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp, GAIN og DI, der ved fælles hjælp vil forsøge at give etiopiske mejerier adgang til at købe ingrediensen og give dem mulighed for at lave en beriget yoghurt.
- Vi vil gerne være med til at udvikle innovative løsninger, der bidrager til at bekæmpe fejlernæring og skabe bæredygtig udvikling i nogle af verdens fattigste lande. Helt konkret vil projektet medføre øget indtjening og bedre levevilkår for mindst 400 bønder, som producerer mælk til det lokale mejeri. Produktet vil desuden være det første på markedet, som både er ernæringsrigt og billigt for at nå den målgruppe, der har mest brug for ernæring, siger Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen, Folkekirkens Nødhjælp.
Bump på vejen
Men før det kommer så vidt er der et par hindringer, der skal overkommes. Den største er, at Etiopien har pålagt bestemte ingredienser en samlet importtold på over 60 pct., hvilket gør importen så dyr for mejerierne, at deres produkter vil blive for dyre for slutbrugerne, hvis de bruger ingrediensen.
- Derfor samarbejder vi med vores søsterorganisation i Etiopien for at få ændret importreglerne, så mejerierne kan købe ingrediensen med lavere, eller helt uden, told. Hvis ikke det lykkes, er det meget dyrt for de lokale mejerier at få adgang til produktet, siger konsulent Karen Panum Thisted, DI.
Derudover er der udfordringer omkring emballage til slutproduktet, som mejerierne skal have adgang til.
- Emballagen klassificeres pt. som et såkaldt luksusprodukt, hvilket medfører forhøjet importtold. Det gør det meget svært for mejerierne at få slutprisen på det samlede yoghurtprodukt ned på et rimeligt leje. Derfor arbejder vi også sammen med vores etiopiske søsterorganisation om at få nedbragt denne barriere. Og det vil også være til gavn for hele industrien, siger Karen Panum Thisted.
Del af arbejdet med verdensmål
I Arla Foods Ingredients er samarbejdet en del af virksomhedens mission om ”at udvikle ingredienser der kan gøre en positiv forskel i menneskers liv”.
- Vi er inspireret af FNs verdensmål og specielt målet om at sikre alle adgang til fødevarer. Vi har kompetencer i vores virksomhed, der kan bidrage til at nå dette mål, og det kan samtidigt give os vigtig viden om nye markeder for ”affordable foods”, som vi ønsker at opdyrke, siger Henrik Andersen, CEO, Arla Food Ingredients.
Han mener, samarbejdet er et godt eksempel på, hvad det vil sige at drive bæredygtig forretning.
- Det skaber værdi for alle involverede parter, og det er vejen frem, når målet er at sikre en langsigtet forbedring af sundheden og levestandarden for mennesker i et udviklingsland. Det er stærkt motiverende at opleve, hvordan vores ekspertise kan gøre en forskel for Etiopiens mange underernærede børn, og samtidig er det en god forretning for os at støtte udviklingen af Etiopiens mejeri værdikæde og de producenter, som vil blive vores kunder i fremtiden, siger Henrik Andersen.
Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.