23948sdkhjf

Debat om mælkekampagne

Mejeriforeningens store kampagne om morgenmælk er på flere punkter blevet erklæret ulovlig af Fødevarestyrelsen. Men mælkens positive effekter understøttes af forskning- og videnskabelige undersøgelser, lyder modsvaret på kritikken fra Landbrug & Fødevarer.
Mejeriernes kampagne ’Morgenmælk’ fortæller danskerne om mejeriprodukters ernæringsmæssige kvaliteter. Oplysningerne bygger på de nyeste forskningsresultater, og når kampagnen i en række medier kritiseres for at vildlede forbrugerne, så er det ikke det faktuelle indhold, der stilles spørgsmålstegn ved.

- I Landbrug & Fødevarer konstaterer vi, at den sundhedsfaglige baggrund og basis er i orden. Fakta holder, og det er ikke det, som Fødevareregionen anker mod, siger Winnie Pauli, leder af Mad, Måltider & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Fødevareregion Vest har fundet fem tilfælde på kampagnehjemmesiden morgenmælk.dk, hvor myndigheden vurderer, at mælk anprises, og selve anprisningen af fødevarer er ulovlig i Danmark.

- Vi beklager selvfølgelig, at vi har udtrykt os på en måde, som Fødevareregionen vurderer, er en anprisning af mælks sundhedsmæssige kvaliteter, siger kampagnekoordinator Lars Witt Jensen fra Mejeriforeningen på foreningens hjemmeside. Han forsikrer samtidigt, at teksten på hjemmesiden hurtigst muligt vil blive omformuleret.

Ændringer var på vej
Sagen er opstået, i november, hvor Fødevareregion Vest gjorde Mejeriforeningen opmærksom på de fem formuleringer, der er i strid med den danske markedsføringslov. Umiddelbart efter henvendelsen fra Fødevareregionen tog Mejeriforeningen initiativ til at ændre formuleringerne. Da kampagnen er støttet af EU, følger den et EU-regelsæt, og ifølge det, skal alle ændringer i kampagnen og på kampagnens hjemmeside godkendes af EU.

- Når hjemmesiden ikke er rettet til med de nye formuleringer, skyldes det, at vi endnu ikke har modtaget svar fra EU på vores henvendelse. Vi ønsker selvfølgelig ikke at overtræde nogen regler, og derfor vil vi foretage ændringer i en fart, og så må vi få tilladelsen fra EU efterfølgende, fortæller Lars Witt Jensen på mejeri.dk.

Anprisningerne drejer sig om, formuleringer omkring magre mejeriprodukter, der kan sænke blodtrykket, at mælkeprodukter med højt calcium-indhold kan have en slankende effekt, og at de kan hjælpe tænderne.

I DTU Fødevareinstituttets seneste rapport fra september, ”Vidensgrundlag for rådgivning af mælk, mælkeprodukter og ost i Danmark, 2010” konkluderer instituttet, at magre mejeriprodukter kan sænke blodtrykket. I samme rapport konkluderes det, at vidensgrundlaget i forhold til vægttab og tandsundhed skal videreudbygges, men at forskningsresultater peger på, at det kan være tilfældet – samme formulering som der bruges på morgenmaelk.dk

- I Landbrug & Fødevarer vurderer vi, at kampagnen har en høj troværdighed. Indholdsdelen er meget seriøs, og i de tilfælde, hvor der er anprist, ændres formuleringerne nu, så der ikke er noget at komme efter i forhold til markedsføringsloven, lyder det fra Winnie Pauli.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125