Madkastellet lancerer kantiner uden ret meget kød
Markedet er klar til fleksitarkantiner, vurderer stifteren
Belinda Herbst, der senest kommer fra Meyers Contract Catering, er hyret til at stå i spidsen for opgaven.
Madkastellet vurderer ifølge Rasmus Pors, der er stifter og partner i virksomheden, at markedet er klar til et fleksitarkoncept. Selv om kød stadig dominerer buffeterne i de fleste danske virksomheder, og danskerne tenderer verdensrekord i kødspisning, viser en ny undersøgelse gennemført af Coop, at 50 procent af danskerne ønsker at spise mindre kød. Og hver femte unge er fleksitar, det vil sige, at de lever overvejende vegetarisk, nævner han.
- For os har grøntsager altid været det, der definerer måltidet. Vi arbejder innovativt med alt fra planteriget og fremtidens råvarer som for eksempel tang, hvilket giver uanede muligheder for at lege med smag, karakter og udtryk.
- Og så serverer vi mindre, men bedre kød. Det tager vi med os i vores nye kantiner, hvor målet er at reducere kødforbruget med minimum 50 procent ved at tilbyde flere superlækre, grønne retter. Det er sund fornuft både for dem, der skal spise det og for vores klode, siger Rasmus Pors.
- De unge vil arbejde for ansvarlige firmaer
Belinda Herbst, der med titel af chief commercial officer skal lede kantinedivisionen, peger på, at ikke mindst de yngre generationer vil arbejde for firmaer, der tænker og handler ansvarligt. Derfor vil Madkastellets kantiner implementere bæredygtighed i alle dele af driften.
- Vi ser en markant efterspørgsel på contract cateringløsninger, der understøtter virksomhedernes samlede bæredygtighedsprofil. Ved at tilbyde ansatte mad, som smager godt, er sund og opfylder det ernæringsmæssige behov, understøtter vi, i fællesskab, både forretningen, miljøet og det øvrige samfund, siger Belinda Herbst.
Madkastellet har i mange år arbejdet med bæredygtighed og vil i de kommende år skrue op for den strategiske indsats på området. Madkastellet Kantiner skal derfor også fungere som et spydspidsprojekt, der skal generere viden, som skal implementeres på tværs af koncernens brands.
Ud over fleksitarisme er økologi, madspild, uddannelse, innovation og inklusion blot nogle af de områder, der satses på. Senest i 2020 skal også firmaets eventcatering have et vegetarisk afsæt, lyder målsætningen.
Madkastellet trakterer årligt mere end 200.000 gæster til events og i koncernens á la carte-restauranter - Restaurant Smör på Nationalmuseet, Tang Bistro og Café på Den Blå Planet og Restaurant Naes på Strandhotel Røsnæs i Kalundborg.