23948sdkhjf

Succesforretning er født ud af en krise

Jyder stod på en brændende platform, men ud af ilden voksede en helt ny forretning

Gode råd var dyre for KMC, da EU for godt 10 år siden begyndte at lege med tanken om at udfase subsidierne til produktionen af stivelseskartofler.

Støttekronerne var med til at holde hånden under de danske kartoffelavleres - og dermed KMC’s - forretning, men nu stod de til at falde bort i 2012.

- Vi stod på en brændende platform. Og så tænkte vi, vi hellere måtte gøre noget. For vi var nødt til at kompensere vores landmænd for den EU-støtte, der nu ville falde væk, fortæller KMC’s direktør for forretningsudvikling, Hugo Nielsen.

Det førte til, at KMC supplerede den oprindelige forretningsmodel - salg af kartoffelmel og andre stivelsesprodukter - med udviklingen af produkter med en højere forædlingsgrad og dermed en højere pris.

Tunge fødevarespecialister
Siden da har KMC investeret yderligere i sin eksisterende forædlingsfabrik i Brande, ligesom virksomheden har ansat adskillige specialister, der kender de forskellige fødevarer indgående - fra bagere over levnedsmiddelteknikere til ph.d’er.

Emulsioner, ost, konfekture og senest fødevareegnede proteiner, er de fire nicher, som KMC leverer ingredienser til.

- Snakker vi eksempelvis mayonnaise, ved de præcist, hvordan man fremstiller mayonnaise, hvordan temperaturen påvirker teksturen, hvordan fedtkilderne opfører sig, hvad den emulgerende effekt af ægget er og hvordan vi kan erstatte æggeproteinet med stivelse, forklarer Hugo Nielsen.

- Det betyder, at vi kan skræddersy kartoffelstivelsens funktionalitet til den enkelte kunde. For som forbrugere er vi jo kræsne. Vores light-mayonnaise skal stadig have samme mundfornemmelse som den fuldfede mayonnaise. Og der har vi ansat nogle medarbejdere, der kan få det til at ske.

Vingummi uden gelatine
Via forædlingsfabrikken i Brande og den knowhow, som KMC har opbygget over årene, har virksomheden bevæget sig ind på et marked for fødevareingredienser, hvor prissætningen er en anden end på markedet på kartoffelmel og andre traditionelle stivelsesprodukter.

Det kan for eksempel være kartoffelstivelse til mayonnaise, der har været gennem en varmebehandling hos KMC, så mayonnaisen ikke behøver blive fremstillet under opvarmning - hvilket ellers normalt er påkrævet, når man arbejder med stivelse. Det sparer kunden for store mængder energi. Eller det kan være vingummier til Mellemøsten, der indeholder kartoffelstivelse i stedet for gelatine, så de ikke lige så let smelter i sommerheden.

- Takket være vores forædlede produkter sælger vi ikke længere kun stivelse. Vi sælger også knowhow. Men det er klart, at det er vores salg af kartoffelmel og andre traditionelle produkter, der har finansieret hele denne forædlingsstrategi, siger Hugo Nielsen.

Savner ikke kvoterne
Siden fødslen af den nye forretning har KMC groft sagt ikke set sig tilbage. Omsætningen er blevet tredoblet det seneste årti til 1,4 milliarder kroner i 2017 i takt med, at EU som følge af den afviklede støtte samtidig har sat de europæiske kartoffelkvoter fri.

- Vi savner ikke kvoterne, lad os sige det på den måde. Vi synes det er dejligt, at markedet kan konkurrere på lige vilkår, siger Hugo Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081