23948sdkhjf

Lantmännen Unibake med stærkt forbedret bundlinje

Lantmännen Unibake Denmark, der laver frostbrød til både detailhandel og foodservice, tjente sidste år 12,6 millioner kroner efter skat. Det er otte millioner mere end året før.

Den kraftige forbedring på bundlinjen er realiseret, selv om nettoomsætningen faldt fra 945 til 924 millioner kroner, viser det netop offentliggjorte 2019-regnskab.

Faldet i omsætningen skyldes hovedsageligt, at koncernen i sommeren 2019 flyttede en produktion af hulbaguettes fra Holstebro til et søsterselskab i Polen, oplyser ledelsen i regnskabets beretning.

Af de 924 millioner i omsætning udgjorde salg til udlandet knap 384 millioner, svarende til 42 procent.

Selskabet skiftede i foråret administrerende direktør, da Anette Bechmann Kalle afløste Allan Christiansen på topposten. Samtidig blev der etableret ny ledergruppe, alt sammen som led i den svenske moderkoncerns beslutning om at opdele de danske aktiviteter i en frost- og en frisk-forretning.

Bake-off og fastfood
Mens søsterselskabet Schulstad producerer frisk, posepakket brød, står Lantmännen Unibake Denmark for blandt andet en lang række frosne bake-off-produkter, der ikke mindst sælges til bagerier i supermarkeds- og conveniencekæder og til foodservicesektoren.

Lantmännen Unibake i Danmark producerer også forbrugerpakket morgen- og sandwichbrød under brandet Hatting og som private label. Desuden laver virksomheden fastfoodprodukter som burgerboller, hotdogbrød og pitabrød, der primært sælges til foodservicesektoren i Skandinavien og dele af Europa.

Ifølge ledelsen er hjemmemarkedet fortsat præget af hårde markedsbetingelser med et stærkt prispres fra selskabets kunder, der selv opererer i et konkurrencepræget klima.





Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078