Lantmännen Unibake med stærkt forbedret bundlinje
Den kraftige forbedring på bundlinjen er realiseret, selv om nettoomsætningen faldt fra 945 til 924 millioner kroner, viser det netop offentliggjorte 2019-regnskab.
Faldet i omsætningen skyldes hovedsageligt, at koncernen i sommeren 2019 flyttede en produktion af hulbaguettes fra Holstebro til et søsterselskab i Polen, oplyser ledelsen i regnskabets beretning.
Af de 924 millioner i omsætning udgjorde salg til udlandet knap 384 millioner, svarende til 42 procent.
Selskabet skiftede i foråret administrerende direktør, da Anette Bechmann Kalle afløste Allan Christiansen på topposten. Samtidig blev der etableret ny ledergruppe, alt sammen som led i den svenske moderkoncerns beslutning om at opdele de danske aktiviteter i en frost- og en frisk-forretning.
Bake-off og fastfood
Mens søsterselskabet Schulstad producerer frisk, posepakket brød, står Lantmännen Unibake Denmark for blandt andet en lang række frosne bake-off-produkter, der ikke mindst sælges til bagerier i supermarkeds- og conveniencekæder og til foodservicesektoren.
Lantmännen Unibake i Danmark producerer også forbrugerpakket morgen- og sandwichbrød under brandet Hatting og som private label. Desuden laver virksomheden fastfoodprodukter som burgerboller, hotdogbrød og pitabrød, der primært sælges til foodservicesektoren i Skandinavien og dele af Europa.
Ifølge ledelsen er hjemmemarkedet fortsat præget af hårde markedsbetingelser med et stærkt prispres fra selskabets kunder, der selv opererer i et konkurrencepræget klima.