Orklas salg af Glyngøre lunede på bundlinjen
Det fastslår ledelsen i en kommentar til regnskabåret, der omfattede frasalg af Glyngøre-brandet til Amanda Seafoods pr. 1. juli 2019. To måneder tidligere havde Orkla købt 90 procent af convenience-producenten Easyfood i Kolding.
Orkla Foods Danmarks nettoomsætning var i 2019 på 890 millioner kroner, en nedgang på 5,7 % fra 2018. Nedgangen var helt som forventet.
- Som led i sin porteføljestrategi valgte Orkla Foods Danmark at frasælge brandet Glyngøre i sommeren 2019 for at koncentrere og fokusere forretningen om strategisk vigtigere kategorier. Det er én af forklaringerne bag salgsnedgangen. Resten af forklaringen skal findes i virksomhedens nedlukning af saftproduktionen i Ringkøbing i 2018, hvor man samtidig valgte at udfase en række mindre profitable leveringsaftaler, konstaterer Orkla i en pressemeddelelse.
På bundlinjen gik det til gengæld mærkbart frem - 2019-resultatet før skat lyder på 54 millioner, en tredobling fra de 18 millioner året før. Den væsentligste forklaring er engangsindtægter fra salget af Glyngøre, hvor der i 2018 omvendt var tilsvarende udgifter relateret til nedlukningen af Ringkøbing-fabrikken.
- Justeret for disse ekstraordinære forhold udvikler resultatet sig som forventet med stigende overskudsgrad, nævner ledelsen.
- Beslutningen om at strømline forretningen og gøre den mere profitabel var rigtig. Det viser sig nu i en forbedret indtjeningsgrad, selv om vi endnu ikke er der, hvor vi gerne vil være, siger CEO for Orkla Foods Danmark Carsten Hänel.
Han understreger, at ledelsens prioritet er at skabe et sundere Orkla Foods Danmark, hvor der er råd til at investere i vækst og strategisk vigtige områder som for eksempel plantebaserede fødevarer, ernæringsrig morgenmad og convenience-produkter
Hvis man regner Easyfood med, havde Orkla Foods Danmark sidste år en omsætning på 1,2 milliarder kroner.
Orkla Foods Danmark står bag mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke og Fun Light.
Virksomheden forventer, at 2020-omsætningen vokser i forhold til 2019. Dog er det stadig usikkert, hvordan corona-krisen vil påvirke virksomhedens finansielle resultater for 2020.
Indtil videre har krisen medført en stigning af aktiviteter rettet mod detailhandlen, mens foodservice og eksport er påvirket negativt. Easyfood er særligt ramt af corona-krisen i forbindelse med nedlukning af både det danske samfund samt eksportmarkederne.