Emballageproducent lægger produktionen om
Emballageproducenten Grathwol vil lave en omlægning af alt sin PET-emballage, så de i fremtiden kun sælger såkaldt rPET (også kaldet PCR), der er genanvendt plast.
Med omlægningen ønsker Grathwol således at tage ansvar for miljøet og vise vejen for en grøn omstilling, fortæller Michael Sjolte, administrerende direktør hos Grathwol.
Og det kommer leverandørerne også til at mærke.
- I praksis kommer omlægningen til at betyde, at vi skal stille større krav til vores leverandører. Og så skal vi udfordre og overbevise vores kunder om, at genanvendeligt plast er det rigtige valg for dem og skaber værdi på flere parametre. Der vil altid være årsager til, hvorfor nogle virksomheder vil have lettere ved at skifte til rPET, men en øget bevidsthed omkring de mange muligheder, der findes for at blive lidt grønnere, er en god begyndelse, siger Michael Sjolte.
Mål om over 80 procent
I dag udgør genanvendt PET – såkaldt rPET – kun syv procent af den PET, Grathwol sælger. Ved udgangen af 2020 er ambitionen, at rPET står for 30 procent.
Når 2021 nærmer sig sin afslutning, skal tallet være mere på end 80 procent. Med mange forskellige produkter og kunder samt flere leverandører er der således nok at tage fat på for emballageleverandøren.
Kommer med en pris
Bæredygtighed kommer med en pris, og det gælder også for rPET, der er et dyrere produkt. Ved 25 procent rPET stiger prisen med 10 procent, ved 50 procent rPET er der tale om en prisstigning på 20 procent, og ved udelukkende rPET øges prisen med 40 procent.
I dag peger pilen i retning af, at 25 procent og 100 procent rPET er de to løsninger, der vinder mest frem.
For Michael Sjolte og Grathwol behøver bæredygtighed ikke nødvendigvis være et spørgsmål om alt eller intet. Alle skridt i den rigtige retning tæller.
- Vi kan se en tendens i markedet, hvor flere og flere efterspørger mere bæredygtigt emballage. Den bølge vil vi selvfølgelig gerne ride med på, men vi er også klar over, at det kommer til at kræve tilvænning og investering. Det er en lang proces og et stort hjul at dreje rundt. Når det er sagt, så tror vi fuldt og fast på, at et lille skridt i den bæredygtige retning er bedre end ingenting. Det håber vi, at vores samarbejdspartnere og kunder er enige i, siger Michael Sjolte.