23948sdkhjf

Brancheforening klager over Arla: Deres grønne løfter holder ikke

Opdateret klokken 16:40 med kommentar fra Arlas marketingdirektør, Hanne Søndergaard 

Margarine Foreningen har mandag sendt en klage over Arla til Fødevarestyrelsen  over såkaldt greenwashing i en ny kampagne. Altså klimaløfter, som Arla markedsfører, men som ikke lever op til reglerne. 

Det oplyser Margarine Foreningen i en pressemeddelelse.

Arla markedsfører sig over for forbrugerne på, at koncernen kompenserer for CO2-udledning ved at købe såkaldte klimakreditter. Arla skriver blandt andet, at  "Arla Øko er nu CO2-neutral – kompenseret med klimakreditter.", nævner foreningen.

 - I Margarine Foreningen har vi netop sendt en formel klage til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne om klimakompenserede fødevarer. Forbrugerne bliver vildledt til at tro - ud fra Arlas markedsføring - at alle Arlas økologiske produkter er klimakompenserede. Altså at Arla køber klimakreditter i udlandet som kompensation for al den CO2-udledning, som Arlas økologiske produkter laver herhjemme.

- Det er bare ikke tilfældet. Eksempelvis betaler de ikke for klimakreditter for deres økologiske gule oste. Og gul ost er altså en stor synder i klimaregnskabet, fastslår Frederik Madsen, sekretariatschef i Margarine Foreningen.

Margarine Foreningen er brancheforening for producenter og importører af margarine på det danske marked.

 Vil have nedlagt forbud

Margarine Foreningen har også klaget over, at Arla ikke fremlægger fyldestgørende dokumentation for, hvordan virksomheden klimakompenserer for CO2-udledningen.

 - Vi ønsker, at forbrugerne klart og tydeligt skal kunne gennemskue, om der er hold i klimamærkning, som bliver markedsført. Det gælder også Arlas kampagne. Forbrugerne kan med rimelighed forlange, at de kan se, hvordan en virksomhed kompenserer for klimabelastningen. Der skal dokumentation på bordet, siger Frederik Madsen, som efterspørger klare retningslinjer for klimamærkning.

 På baggrund af klagen forlanger Margarine Foreningen, at der bliver nedlagt forbud mod Arlas kampagne, som kører lige nu. Desuden at få tilbagekaldt "de vildledende og dermed ulovligt mærkede produkter."

 - Kampagnen gennemføres med stor intensitet og er til skade for forbrugerne og den fri og lige konkurrence. Derfor er der brug for at få kampagnen bragt til ophør, siger Frederik Madsen.

I en kommentar fra Arla skriver marketingdirektør Hanne Søndergaard  til Food Supply:

- Vi tager Margarine Foreningens klage med sindsro. Vi klimakompenserer endnu ikke alle Arlas produkter, men vores Arla Øko-serie, som vi skriver. Vi har gennem hele arbejdet med kampagnen været særligt opmærksomme på at være helt åbne og transparente om, at vi klimakompenserer, hvordan vi klimakompenserer og igennem hvilke projekter det sker

-. Vi har fulgt de internationale krav til, hvordan man kommunikerer omkring CO2e- neutralitet og ser positivt på yderligere tiltag, der kan styrke forståelsen – det vil komme både forbrugere og virksomheder til gavn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095