Benhård konkurrence på sushimarkedet
Antallet af sushirestauranter er stigende og konkurrencen spidser til, lyder det fra branchen.
Det medfører selvsagt en øget konkurrence, da kunderne opfører sig mindre loyalt og restauranterne tvinges til at kæmpe benhårdt på prisen.
Til trods for dette – og selv om lavpriskæden Dondon Sushi netop har været nødt til at skyde ekstra kapital ind i foretagendet – er der generel optimisme at spore i branchen.
- Vi har en forventning om, at det vil gå en anelse bedre i 2012 end i de forgangne år, hvor det har stået grelt til. Men det afhænger af en masse ting, bl.a. de politiske rammebetingelser såsom det kommende skatteforlig. Det er ikke sådan, at vi klapper i hænderne endnu, siger formand for brancheforeningen Horesta, Jens Zimmer Christensen, til Børsen.
Dondon Sushi lurer på opkøb
Nogenlunde samme toner lyder fra en af Dondon Sushis konkurrenter i form af Letz Sushi, der åbnede sin første butik for ni år siden og som i dag har seks filialer i Danmark, hvoraf fem ligger i København.
- Mine forventninger til 2012 er positive. Det kan godt være, at der er kommet flere spillere ind på markedet, men det betyder samtidig, at der er flere, som bukker under. Det er et hårdt marked, men jeg er sikker på, at vi er ved at være ved vejs ende i krisen, siger adm. direktør, Louise Baunsgaard.
Fra Dondon Sushi lyder det, at man i kølvandet på kapitaltilførslen ser sig om efter mulige samarbejdspartnere eller opkøbsmuligheder.