23948sdkhjf

Chr. Hansen gør op med fedtfattige yoghurters slaskede indtryk

Chr. Hansen har i to år arbejdet på at udvikle en yoghurt-kultur, der kan gøre lette yoghurter fede i smagen.
Mere end 20 millioner tons yoghurt konsumeres, der hvert år på verdens plan. Det svarer til, at hver person på kloden spiser godt 4 kg yoghurt om året. Til dato er mindre en 20% af denne volumen fedtfattig yoghurt, selvom netop denne varegruppe har udgjort størstedelen af nye produktlanceringer i de seneste fem år.

- Når andelen af yoghurt med reduceret fedt ikke er vokset hurtigere, er det ganske enkelt, fordi kvaliteten ikke har været god nok. Forbrugerne nægter at acceptere en dårlig smag eller en tynd og slasket fornemmelse i munden, ligegyldigt hvor sundt produkt så end måtte være, forklarer marketingchef for yoghurtkulturer hos Chr. Hansen, Morten Boesen.

Derfor har Chr. Hansen brugt to år på at udvikle en yoghurt-kultur, der gør yoghurten fedtfattig og lækker uden at være proppet med kunstige tilsætningsstoffer.

Resultat: 7 yoghurt- kulturer
Chr. Hansen kan i dag præsentere syv kulturer, hvoraf tre af dem indeholder en dokumenteret probiotisk kultur BB-12-bakteriestamme, der skulle have en positiv effekt på fordøjelsen og immunforsvaret.

- De nye kulturer, som vi har brugt to år på at udvikle, giver en cremethed, fylde og en god smag - alle tre parametre der normalt er kendetegnet ved fede yoghurter, siger Morten Boesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062