Odense Marcipan mistede 10 millioner på bundlinjen
Orkla-ejede Odense Marcipan mistede sidste år næsten 10 millioner kroner på bundlinjen, hvor der i 2020-regnskabet står 19,7 millioner kroner.
Som så mange andre fødevarevirksomheder lykkedes det Odense Marcipan at styrke salget til detailhandlen, mens corona hæmmede afsætningen af marcipan og marcipanrelaterede produkter til især foodservice og bagerierne.
Alt i alt betød det, at omsætningen faldt marginalt, fra 346 til 341 millioner kroner.
- Det er altid mere motiverende og tilfredsstillende at opleve vækst. Men resultatet er acceptabelt for et år, som var helt usædvanligt og ganske vanskeligt for mange af vores kunder og for os, grundet de korte tidsfrister for lukning og åbninger af samfundet, fortæller marcipandirektør Niels S. Søgaard i en kommentar til regnskabet.
Bagedysten trækker op
Odense Marcipan Group kalder sig verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Ud over produkter med Odense-navnet på står koncernen bag Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger inden for kager og desserter, og Igos, som producerer marmelader og frugtfyld.
I 2020 overtog Odense Marcipan Group den svenske kageproducent Frödinge fra et søsterselskab i Sverige. Opkøbet af kageproducenten var en formalisering af et årelangt, tæt samarbejde. Målet var at styrke positionen inden for frosne kager og desserter i Skandinavien.
- Odense Marcipan Group består i dag af et stærkt match af virksomheder inden for områder, der passer naturligt sammen og supplerer hinanden. Vi spiller en vigtig rolle, når det handler om kager, desserter og konfekture – både i det professionelle set-up og i det private køkken. Vi oplever, at covid-19 og udsendelser som Bagedysten har bidraget til, at mange private har fået lyst til at eksperimentere i køkkenet med at bage kager. Det er en positiv udvikling, konstaterer Niels S. Søgaard.