Kinesisk E-handel er i rivende udvikling
E-handel i Kina oplever disse år enorm vækst, og i 2010 blev der ifølge det kinesiske handelsministerium handlet online for 405 mia. kr.
I januar 2012 oversteg Kinas internetbefolkning 500 millioner, hvilket er verdens største internetbefolkning på trods af en ringe penetrationsgrad på kun 37,7 procent.
Dette efterlader megen rum til vækst i både udbredelse og E-handel, og skaber mildest talt interessante muligheder for virksomheder, der søger at sælge deres varer på det kinesiske marked.
Boomende E-handel
Linda Kozlowski, chef for marketing og customer experience ved Alibaba.com, Verdens førende B2B E-handelsplatform, har udtalt:
- E-handel i Kina er boomende. Vi vil se en endnu mere dramatisk vækst i sektoren i år.
E-handlen i Kina har gennemgået en rivende udvikling de seneste år, hvor man i dag kan bestille næsten hvilken som helst vare online og få timer senere få den leveret på hjemmeadressen.
Men det specielle er ikke den hurtige hjemmelevering snarere de medfølgende services. Man betaler først ved leveringen, hvilket giver mulighed for eksempelvis at prøve det nyt indkøbte tøj eller tjekke madvarerne inden betalingen.
E-handel med kinesiske fortegn
Taobao er uden tvivl Kinas absolut største E-handels platform, hvor hjemmesiden i 2009 havde en markedsandel på 76,5 procent. En anden meget kendt kinesisk hjemmeside er 360buy.com, hvor mange unge kinesere køber deres smartphones og anden elektronik til slagpriser.
Ligesom velkendte hjemmesider som eBay og Amazon, har de kinesiske hjemmesider også tilfredshedsbarometre. I Kina spiller disse dog en helt essentiel rolle, da 50 procent af dem der shopper online har været udsat for at få tilsendt en helt anden vare, både udseende- og kvalitetsmæssigt, end de der blev bestilt.
Online muligheder
En hjemmeside som Taobao byder ikke kun på muligheder for den shopping-hungrende kinesiske forbruger, hvor de kan købe alt fra de nyeste sko til importeret fersk laks fra Norge.
Den skaber også utallige muligheder for virksomheder, der kan nå et endnu større publikum end gennem fysiske butikker.
Flere danske virksomheder, Bestseller og ECCO, har allerede indset de utallige muligheder E-handel bringer i Kina, og har begivet sig ind på hjemmesiden.
Glen Mikkelsen, Managing Director for DI-Asia Base i Kina, udtaler:
- Med en arbejdsdag, der snildt kan overstige ni timer, køber et stigende antal kinesere deres tøj og elektronik online. Specielt er online shopping for unge kvinder, og baby- og børnerelaterede artikler populært. Langt over halvdelen af alt børnetøj købes online.
For virksomheder der søger at udbrede deres varer til et større kundesegment, eller virksomheder der søger en alternativ vej ind på det kinesiske marked, er der store muligheder på den anden side af Kinas Great Firewall.
Få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det kinesiske marked:
Kontakt Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn
eller Operations Manager Peter Tabor, +86-138 16 33 20 57, peta@diab.cn