Arla: Fusioner på vej i Tyskland og Storbritannien
Arla Foods står foran et stort gennembrud på såvel det britiske som det tyske marked. To planlagte fusioner vil med ét slag øge Arlas omsætning med 9 mia. kroner årligt.
Andelshaver-repræsentanter i de tre selskaber skal tage stilling til fusionerne 26. juni. Bliver fusionerne en realitet, har Arla andelshavere på selskabets fires største markeder, Storbritannien, Sverige, Danmark og Tyskland, samt i Belgien og Luxembourg. Dermed styrker Arla Foods sin position som en af Europas førende mejerikoncerner.
Stærk platform i Nordtyskland
Væksten er i tråd med Arlas koncernstrategi 2015, hvor målet er at øge mælkeprisen til andelshaverne ved blandt andet at styrke positionerne på kernemarkederne Storbritannien og Tyskland.
- Hvis andelshaverne vedtager disse fusioner, cementerer det Arla Foods’ position som et af Europas mest velfunderede mejeriselskaber. Vi får en bred ejerkreds, der leverer en betydelig mængde mælk og et meget stærkt miks af produkter – både til forbrugerne og til industrien. Såvel Milk Link som Milch-Union Hocheifel er stærke, veldrevne mejerikoncerner, som med deres produktportfølje og produktionsanlæg vil styrke vores forretning i Tyskland og Storbritannien, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Han fremhæver, at begge selskaber ligesom Arla Foods er ejet af mælkeproducenter.
- I hvert af de tre selskaber er målet at skabe værdi til vores ejere i form af en stærk mælkepris. Det vil det også være fremover, og vores forudsætninger for at levere gode resultater styrkes, hvis disse planer realiseres, siger Peder Tuborgh.
I tråd med Arlas Strategi 2015
Med fusionerne vil Arla komme et væsentligt skridt nærmere flere af de overordnede mål i koncernens strategi 2015. Mål der blandt andet er at blive Storbritanniens største mejeriselskab og nummer tre i tyskland samt at nå en omsætning på 75 mia. kr. i 2015.
Hvis fusionerne godkendes vil de to selskaber tilsammen tilføre Arla en ekstra omsætning på ca. 9 mia. kroner. Arla omsatte i 2011 for 55 mia. kroner, og sammen forventes selskaberne at skabe en omsætning på omkring 70 mia. kroner i 2013.
Værd at vide:
Med fusionerne vil Arla Foods vokse fra 8.024 andelshavere i Danmark, Sverige og Tyskland til ca. 12.300 andelshavere i Danmark, Sverige, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Storbritannien.
Arla vil fremover indveje over 12 mia. kg mælk (mod ca. 9 mia. kg mælk i dag).
Navnet vil fortsat være Arla Foods amba.
Andelshaverne i henholdsvis Milk Link og MUH vil fortsat være andelshavere i henholdsvis Milk Link og MUH. Disse to selskaber bliver medlemmer af Arla Foods amba.
Storbritannien er i dag Arlas største marked med en omsætning på næsten 13 mia. kroner 2011. Den omsætning øges med godt 5 mia. kr. til ca. 18 mia. kr.
Hvis det bliver et ja til fusionerne, forventes de at træde i kraft i løbet af efteråret 2012. Fusionerne skal godkendes af konkurrencemyndighederne i de respektive lande.
De nye ejere bliver repræsenteret i Arla Foods’ bestyrelse og repræsentantskab. Milk Link får 2 pladser i bestyrelsen (men 1 stemme), og 10 pladser i repræsentantskabet. MUH får 2 pladser i bestyrelsen og 9 i repræsentantskabet. Arla har tidligere på foråret igangsat en generel revision af det demokratiske systems opbygning i andelsselskabet Arla Foods, og dette arbejde fortsætter.