Regeringen til kamp mod tilbudsaviser
Erhvervs- og Vækstministeriet vil gøre det enklere at sige ”nej tak” til reklamer og indfører samtidig en afgift på reklametryksager.
Med den reviderede ”nej tak”-ordning kan forbrugerne pr. 1. juni framelde sig reklametryksager med ganske få klik på Post Danmarks hjemmeside, hvor de før skulle møde op på posthuset med deres ID-kort eller oprette et elektronisk posthus med NEM-ID.
Samtidigt indføres en afgift på husstandsomdelte reklamer, som vil bidrage til at nedbringe mængderne af papiraffald til gavn for miljøet.
- Det er spild af ressourcer at smide reklamer direkte i skraldespanden. Med den forbedrede ”nej tak”-ordning fjerner vi alt bøvlet med tilmelding, og vi gør det lettere at sige ”nej tak”. Ordningen er med til at fremme, at de trykte reklamer alene, når ud til de forbrugere, som ønsker reklamerne. Den nye afgift vil nedbringe mængden af trykte reklamer til gavn for miljøet, siger Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn.
Han fortsætter:
- Det er vigtigt, at forbrugerne har adgang til at se de bedste tilbud og handle derefter, fordi det styrker konkurrencen og gavner samfundsøkonomien. Men de behøver ikke læse tilbuddene på papir. Vi ser allerede, at virksomheder i stigende grad bruger mere moderne og miljøvenlige metoder i deres markedsføring, lige som flere kæder i detailhandlen allerede har indledt et opgør med tilbudsaviserne. Afgiften på reklametryksager vil styrke denne tendens.