Food Connections på Sial
Der står ”Food Connections” på menuen, når den store internationale fødevaremesse SIAL løber af stablen 21.-25. oktober 2012 i Messecenter Paris-Nord Villepinte.
Målet med ”Food Connections” er først og fremmest at sikre en optimal ROI for de 140.000 besøgende, 6.000 udstillere og 1.500 journalister, der forventes at deltage i messen i år.
Innovation belønnes
Innovation har altid stået højt på dagsordenen på SIAL. I år sætter SIAL fokus på de mange innovationer, som udstillerene præsenterer, med SIAL Innovation og SIAL d’Or. SIAL Innovation belyser forbrugstendenser og indkøbsadfærd verden over og danner ramme om et udstillingsvindue for næsten 400 innovative produkter blandt de 1.000 registrerede.
SIAL d’Or-konkurrencen belønner innovationer, der er blevet en salgs-succes i hvert af de 29 deltagende lande. SIAL Innovation og SIAL d’Or er i år samlet for at give alle (besøgende, udstillere og pressen) et 360 graders overblik over innovationer og trends.
Enestående samarbejde
SIAL har i år indgået et unikt partnerskab med INTERMARCHÉ, en af de største franske dagligvarekæder med mere end 1.000 butikker. INTERMARCHE udvælger mellem 10 og 15 produkter fra SIAL Innovation og markedsfører dem i alle deres butikker under hele SIAL-messen.
Det er intet mindre end en enestående chance for de udstillere, som er så heldige at komme i betragtning. INTERMARCHÉ vil også være til stede på SIAL og overrække INTERMARCHÉ-prisen i forbindelse med SIAL Innovation-ceremonien.
På SIAL kan dagligvarebutikkerne finde svar og løsninger på de store udfordringer, som de står over for på et mættet marked, hvor væksten halter efter den demografiske udvikling. Det handler om parametre som pris, drive-in supermarkeder, private labels og bæredygtig udvikling.
Drive-in supermarkeder
Konkurrencedygtige priser er alfa og omega, hvis man vil øge salget. Det kan flere supermarkedskæder tale med om, bl.a. ”Leclerc”, Frankrigs største kæde med en markedsandel på 18 %, der har de laveste priser, ”Carrefour”, der vil indføre prisgaranti i år, og amerikanske ”Wal-Mart”, der ligeledes opererer med prisgaranti efter en længere periode med faldende salgstal.
Drive-in supermarkeder er en distributionsform, der udvikler sig gradvist i mange lande, bl.a. i Frankrig, hvor man forventer, at markedsandelen vil udgøre 3 % af fødevaremarkedet i 2012. Forbrugerne ser det som en nem og praktisk service, der kan spare dem for tid i hverdagen.
Private labels
Detailhandlens egne mærker, de såkaldte ”private labels”, spiller en stadig stigende rolle for mange supermarkeder, der således får mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne og tilbyde forbrugerne flere lavprisvarer. Udviklingen af private labels handler ikke kun om kvantitet, men og i særdeleshed om kvalitet. På SIAL præsenterer 2.800 udstillere svarende til hver anden udstiller private labels. Der er også stor interesse for private labels blandt de besøgende (22 % i 2010). Derfor tilbyder SIAL dels en decideret private labels-temarute rundt på messen dels en særudstilling af private labels inden for rammerne af SIAL Innovation 2012.
Bæredygtig udvikling står højt på dagsordenen i dagligvarehandlen, der gør en stor indsats for at gøre deres butikker mere bæredygtige og fremme forbrugernes bevidsthed om bæredygtige produkter. SIAL er sig også sit ansvar bevidst og iværksætter derfor en række initiativer, der sætter fokus på bæredygtig udvikling, bl.a.:
• En særlig temarute for ”Bæredygtige Fair Trade produkter og procedurer” præsenterer over 250 udstillere, der er engageret i bæredygtig udvikling. På hver messe bliver 50 tons fødevarer opsamlet af fødevarebanker og sendt til Fransk Røde Kors i Seine-Saint-Denis.
• SIAL har indgået en aftale med SARIA om håndtering af organisk affald på messen med henblik på genbrug. Organisk materiale af animalsk oprindelse bliver således omdannet til landbrugsgødning, organisk plantemateriale til grøn energi, varme og jordforbedring, og brugt olie til biodiesel.
• Der vil også være en samkørselsordning og kollektiv transport i form af shuttle-busser, der kører fra Porte Maillot, Montparnasse-togstationen og Roissy Charles de Gaulle-lufthavnen, e-badges, gradvis digitalisering af dokumenter og genbrug af messetæpperne.
SIAL TV sender live fra messen og på Internet. Her udtaler fagfolk, eksperter, politikere og fremtrædende personligheder sig om aktuelle emner inden for fødevarebranchen verden over. Blandt emnerne kan nævnes:
• Private labels som trendsætter?
• E-commerce og nærbutikker: konkurrenter eller kolleger?
• Dagligvarehandel og sociale netværk
• Fremme af bæredygtigt forbrug: begrænsninger og udfordringer for supermarkederne
• Hvordan kan supermarkederne bidrage til at skabe mere værdi i hele kæden?