Økologien fester med på Roskilde Festival
Der er mere økologi på Roskilde Festival i år end nogensinde før. Næsten to tredjedele af madboderne har økologi på menuen.
- Vi vil gerne sende gæsterne hjem med en god madoplevelse, og det kan økologi være en del af, siger Mikkel Sander, som er projektleder for Roskilde Festivals madstrategi.
22 af de 125 madboder på festivalen er 100 % økologiske og 56 er delvist økologiske. I alle boder og over hele festivalen sælges desuden udelukkende økologiske mejeriprodukter fra Naturmælk og økologisk kaffe fra Peter Larsen.
Roskilde Festival har gennem de senere år fået stadig større fokus på bæredygtighed, og økologi er en del af dette.
- Festivalen vil være med til at tage ansvar for det samfund, vi lever i. Det er også et godt signal at sende til publikum, at de møder økologi og bæredygtighed på festivalen, siger Mikkel Sander.
Festivalgæster med økologi i maven og på ballen
Både Madkulturen og Københavns Fødevarefællesskab laver økologisk mad med gæsterne.
- Gæsterne tilbereder i fællesskab et måltid guidet af os. Mens vi bager og hakker gulerødder, snakker vi om økologi og bæredygtighed, fortæller Mette Hansen fra Københavns Fødevarefællesskab. Og det er ikke kun den økologiske mad, der er populær hos deltagerne.
- Ø-mærker i pap er så populære, at folk simpelthen stjæler dem fra vores telt. Og vi tatoverer bogstaveligt talt røven ud af bukserne, siger hun med henvisning til de i love øko-tatoveringer, som Økologisk Landsforening har forsynet Fødevarefællesskabet med, og som de sætter på festivalgæsternes baller og biceps.