23948sdkhjf

Coop køber tidligere Milko-mejeri af Arla

Arla sælger det tidligere Milko-mejeri i den svenske by Grådö til dagligvarekæden Coop Sverige AB.
Dermed har Arla opfyldt alle de krav, som de svenske konkurrencemyndigheder Konkurrensverket stillede i forbindelse med fusionen mellem Arla og Milko i efteråret 2011. Det er en administrator udpeget af Konkurrensverket, der har haft ansvaret for at få solgt Grådö mejeri.

Aftalen er nu godkendt af Konkurrensverket, som har vurderet, at dagligvarekæden Coop Sverige AB både har de kundskaber og de finansielle ressourcer, som skal til for at drive en fremtidssikret mejerivirksomhed i Grådö.

Konkurrensverkets krav betyder, at Grådö skal have en produktionskapacitet på mindst 50 mio. kg. friskvarer om året. Som et krav indgår alt inventar, som Arla overtog fra Milko, også i salget, dog ikke det udstyr som tilhører HB Grådö – et joint venture, som Arla og Milko havde før fusionen. Dette udstyr flyttes til andre Arla-mejerier, inden Coop overtager driften. Det er Coops egen opgave at finde rå mælk til mejeriet.

- I Sverige øger butikkernes egne varemærker deres andel af salget, men at en detailkæde selv vil drive mejeri har vi ikke set tidligere i Nordeuropa. Dette vil uden tvivl sætte yderligere fart på væksten inden for butikkernes egne varemærker, siger Christer Åberg, direktør for Arla i Sverige.

Arla og Milko fusionerede 1. November sidste år. Det betød, at Milkos andelshavere blev andelshavere i Arla. Som et fusionskrav besluttede Konkurrensverket, at Arla skulle sælge Grådö mejeri og fem af Milkos varemærker (Bärry, Tiger, Fjäll-yoghurt, Fjällfil og Bollnäsfil). Med salget af Grådö mejeri er alle fusionskravene nu opfyldt.

Coop overtager mejeriet i Grådö 1. oktober. Arla har 14 mejeri-anlæg i Sverige og omsatte i 2011 for 11 mia. danske kroner på det svenske marked.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094