Kaffe vinder over kakao
Markedsrapport: Danskerne bruger flere penge på kaffe og the, mens salget af kakao sagter agterud. Og det er dårligt nyt for Nestlé Danmark.
Salget af den varme kakaodrik faldt med en procent og priserne steg tilsvarende med 1 procent, hvormed markedet derfor ikke ser væsentlig anderledes ud i 2011 end det gjorde i 2010. Prognosen viser, at både salg om omsætning vil falde kontinuerligt over de næste fem år.
Tendensen er dårligt nyt for Nestlé Danmark, som med deres kakaopulver Nesquik er den største aktør med en markedsandel på over 60 procent.
Analysen er fra 2012 og bygger på data fra følgende virksomheder: Aldi Marked AS, Befair ApS, BKI Kaffe A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Supermarked A/S, Kraft Foods Danmark A/S, Lidl Danmark K/S, Nestlé Danmark A/S, Spar Denmark A/S og SuperGros A/S.