Non-food koster for Dansk Supermarked
Overskuddet fortsætter med at rasle ned for detail-giganten, hvor især non-food-sektoren koster på bundlinjen.
Nedgangen er primært påvirket af salget af Netto Foodstore Limited, UK, og lavere marginer især inden for non-food-sektoren. Det oplyser Maersk i koncernens netop offentliggjorte halvårsregnskab.
Periodens omsætning holdt stort samme niveau som i 2011 og endte på 13,57 mio. kr. Omsætningen steg med 3,1 pct. på udenlandske markeder og med 0,8 pct. herhjemme.
- I lokal valuta steg omsætningen med 1,9 pct. som følge af åbningen af ni nye Netto-forretninger. Den sammenlignelige omsætning faldt med 2,3 pct. i kvartalet med fald i april og maj, og en stigning i juni, hedder det i meddelelsen.
Det danske marked for dagligvarer steg i andet kvartal med 1,6 pct. og Dansk Supermarked øgede sin markedsandel med 0,1 pct. Stigningen i omsætningen var på linje med markedsvæksten i Sverige, Tyskland og Polen, oplyser Maersk-koncernen.
For årets første seks måneder lyder Dansk Supermarkeds overskud på i alt på 559 mio. kr.
Læs også Overskuddet falder hos Dansk Supermarked