Aarhus Festuge får sin egen øl
Med inspiration fra Sydtyskland har to Carlsberg-brygmestre udviklet en helt særlig øl til Aarhus Festuge.
Det er første gang i husbryggeriets historie, at der brygges eksklusivt til en ekstern samarbejdspartner. Øllen lanceres 31. august og sælges kun i en begrænset periode i otte-ti aarhusianske detailbutikker, herunder Salling, samt på udvalgte restauranter, caféer og barer i byen.
- Aarhus Festuges øl er med til at differentiere os fra andre kulturfestivaler – også internationalt. Det er endnu et udtryk for, at kvalitet er et ufravigeligt krav til alt, hvad vi præsenterer Festugens
gæster for. Øllen er en oplevelse, der kan mere end at stille tørsten, siger Aarhus Festuges sponsorchef, Anders Dahlstrup, om øllen.
Jonas Bjarkow, brand manager for Jacobsen-mærket fortæller:
- Jacobsen er et vigtigt mærke i Carlsbergs portefølje, og derfor er vi meget forsigtige med at love os bort på eksklusive vilkår. Men vi synes, Aarhus Festuge har netop den bredde og kvalitet, der berettiger et særbryg fra Jacobsen. Her får vi mulighed for at give aarhusianerne og opland en enestående oplevelse, der ellers ofte er reserveret folk i Østdanmark grundet vores beliggenhed som husbryggeri på Valby Bakke.
Inspiration hentet i Sydtyskland
Inspirationen til brygget og ikke mindst navnet ’Jacobsen Aarhus Festbier’ er hentet i det sydtyske, hvor der ved alle lokale byfester typisk serveres øl af wienertypen kaldet ’festbier’.
Brygmester på Husbryggeriet Jacobsen Morten Ibsen har sammen med sin tyske kollega Wolfgang Lindell udviklet opskriften. Det er blevet til en opskrift, der har rødder i de sydtyske traditioner, men tilsat en nyfortolkning.