Teknologisk Institut tester convenience hakkebøffer
Leco Convenience Food A/S har haft en ambition om at udvikle en forstegt hakkebøf med lav fedtprocent og med saftig smag. DMRI ved Teknologisk Institut har fået 132 forbrugere til at teste kvaliteten af det færdige produkt, tilberedt efter sous vide-metoden.
Sous vide sikrer saftig og sikker bøf
For at opnå maksimal kvalitet og fødevaresikkerhed var hakkebøfferne som forbrugerne testede, alle sous vide tilberedte. Sous vide er en tilberedningsmetode, hvor vakuumpakkede fødevarer tilberedes ved konstant lav temperatur i lang tid.
- Fordi metoden sikrer optimal styring af både tid og temperatur under hele tilberedningen, betyder det, at der kan laves hakkebøf, der kan serveres med rød kerne, og som stadigvæk er saftig og sikker at spise, forklarer Mari Ann Tørngren, konsulent hos DMRI.
Undersøgelsen viste, at en hakkebøf med lavt fedtindhold tilberedt ved 75 °C blev opfattet som kedelig og generelt rangerede som den dårligste hakkebøf.
Tiltaler kvinderne
For de bøffer der var tilberedt ved 60 °C, blev begge fedtprocenter opfattet ens, og de kvindelige forbrugere rangerer dem generelt på samme niveau.
De mandlige forbrugere rangerer derimod hakkebøffen med 20 % fedt som bedst. Disse hakkebøffer opfattes som mere naturlige og maskuline end hakkebøffer tilberedt ved 75 °C, hvilket givetvis skyldes den røde centrumfarve.
Spændende for hospitaler og ældreplejen
Undersøgelsens resultater bliver blandt andet brugt til at måle markedspotentialet, fortæller Søren Kirketerp fra Leco Convenience Food:
- En af konklusionerne er, at især kvinderne oplever, at fedtfattige hakkebøffer (8% fedt) smager lige så godt som fede hakkebøffer (20% fedt), hvis de tilberedes efter sous vide metoden. Dette kan vi bruge aktivt over for grupper med fx tygge- og synkebesvær på fx hospitaler og i bespisningsordninger for ældre, da bøfferne er mere saftige og velsmagende, lyder hans kommenater til undersøgelsen.
Leco Convenience Food A/S udvikler, producerer, markedsfører og sælger convenience produkter til detail-, Internet-, catering- og industrikunder i Norden enten i eget navn eller som private label.
Virksomhedens sortiment består af sous vide behandlede produkter til catering/foodservice, og til detailhandlen har Leco Convenience Food udviklet Middag for 2, Ingeborgs middagsretter, færdigretter til COOP's convenience mærke C og Kokken & Jomfruens færdigretter i detailportioner.