Lagkagehuset giver branchen baghjul
Mens landets bagerier er i skarp konkurrence med tankstationer, supermarkeder og kiosker, har Lagkagehuset formået at ramme et hul i markedet.
Kollektiv tilbagegang
Og der er noget om snakken, for ser man statistisk på bagerhvervet lyder vurderingen i dag på 850 bagerier i Danmark mod ca. 950 i 2008. Det vurderer bestyrelsesformand Hardy Christensen fra Bager og Konditormestre i Danmark (BKD). Også hos Guldbageren, som er DSanmarks største bagerkæde, har man siden 2008 lukket 15 butikker og tæller i dag 91 medlemmer.
I samme tidsperiode har Lagkagehuset derimod formået at vokse sig større med åbning af hele 16 nye forretninger. Og to mere er på vej inden nytår.
Én på hvert gadehjørne
Med butikker på bl.a. Strøget, Christianshavn og Kultorvet, er Lagkagehuset placeret i de trafikerede områder og det har været en god tankegang.
- De har kørt en slags 7-Eleven-strategi – en på hvert hjørne, siger Heidi Boye, forsker i forbrugeradfærd ved CBS.
Samtidig har Lagkagehuset gjort det nemmere for sine kunder at komme til bageren ved at indføre to drive-in bagerier. Og den trend følger man nu op på med yderligere en drive-in bager i Hørsholm i slut 2013 eller start 2014.
Dyre adresser
Ejer af Lagkagehuset, Steen Skallebæk tror, at branchen kunne opleve en renæssance, hvis bagerierne flyttede til trafikerede knudepunkter, men ifølge branchen er problemet at finde penge til de dyre adresser.