23948sdkhjf

Krise bremser drikkevareleverandørs vækststrategi

Naturfrisk havde store planer for 2022.

Planen var, at drikkevareproducenten fra Ørbæk på Fyn skulle ud og erobre markedsandele og øge væksten.

Men i stedet skal Naturfrisk i stedet bruge energi og kræfter på at holde sin position på markedet, skriver FødevareWatch.

Både i restaurationsbranchen og detailhandlen lukker flere af Naturfrisks kunder ned, og det presser producenten og leverandøren.

- Vores strategi er ændret fra en vækststrategi til, at vi skal holde på det, vi har, og gå efter det sikre salg. Så vi går i flyverskjul og vil ikke satse for meget. Vi skruer derfor ned for nye spændende produktkategorier, som skal ud og bygges op, messer og andet, som kan betegnes lidt som fugle på taget, siger administrerende direktør Tørk Eskild Furhauge til mediet.

Oprindeligt havde selskabet ambitioner om at udfordre de større producenter, men nu gælder det i den nærmeste fremtid at forsvare sin markedsposition over for andre virksomheder i samme størrelse.

Direktøren fortæller til FødevareWatch, at man især er udfordret ved ikke at kunne sætte sine priser ned og stadig tjene penge – ligesom de store producenter ellers har gjort.

Samtidig har forbrugerne haft et øget fokus på discount og tilbudsvarer, mens energikrisen har buldret derudaf, hvilket har sat Naturfrisk i noget af en kattepine.

NATURFRISK A/S
Regnskabsår 2021 2020 2019
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 13,2 18,6 20,3
Resultat af primær drift 3,2 3,0 4,2
Resultat før skat 3,2 2,8 4,3
Årets resultat 2,5 2,2 3,4
Balancestatus 76,2 68,1 76,7
Egenkapital 54,5 52,0 48,3
Antal ansatte 17 27 28
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094