Klumme: Tænk måltidsløsninger
Læs med i denne uges klumme, hvor chefkonsulent Klaus Jørgensen fra Landbrug & Fødevarer opfordrer til at tænke i måltidsløsninger for at vende den kedelige udvikling på det danske fødevaremarked.
Danskerne køber en masse fødevarer, som i realiteten kun er delkomponenter til et måltid, og det er så forbrugeren, som sammensætter det til et måltid.
Forbrugeren mangler kreativitet til at koble delkomponenterne sammen til måltider med variation – ofte ender det med de samme 10 middagsretter eller madpakken er identisk dag efter dag.
Som eksempel på dette så har Landbrug & Fødevarer gennemført en forbrugerundersøgelse omkring madpakker. Det har vi gjort for at se, hvilket tanker og holdninger, der ligger bag en madpakke, som består af en masse delkomponenter. I Danmark smøres der dagligt omkring 2 mio. madpakker. Over 41 pct. af husstandene i Danmark smører madpakke mindst fem gange om ugen. 27 pct. af husstandene smører aldrig madpakke. Madpakkerne udgør derfor en stor del af de frokostmåltider, som indtages i Danmark.
I 50 pct. af husstandene er det kvinden, som smører madpakken, mens det i 28 pct. af husstandene er manden, som smører. I 16 pct. af husstandene sker madpakkesmøringen i fællesskab.
Madpakken er for alle, men det er kvinderne, som handler ind til den
Madpakken spises af både mænd, kvinder og børn. I mere end 40 pct. af husstandene spises madpakken af enten voksne kvinder og mænd eller af børn under 18 år. Kun i 10 pct. af husstandene spises madpakken af børn over 18 år. Det er især kvinderne, som handler ind til madpakken, og det skal man selvfølgelig være opmærksom på.
Det vigtigste parameter for madpakken er, at den skal smage godt. Det mener 63 pct. af de adspurgte. Faktorer som sundhed, friskhed og hurtig at lave, er ligeledes vigtige parametre. Det er dog vigtigere for kvinderne end mændene, at madpakken er sund.
Variation i madpakken
For 32 pct. af husstandene er variationen i madpakken i meget høj eller i høj grad vigtig. Men ses det i forhold til andre faktorer som sundhed og smag, er variation kun vigtig for 17 pct. af husstandene. Dette kan være udtryk for et ønske om at variere mere, men at f.eks. sundheds- og smagsfaktorerne er vigtigere at opfylde.
Svarerne er et eksempel på, at danskerne har brug for hjælp til at tænke hele måltidet. Man ønsker løsninger til, at den skal være varierende og nem at lave.
Forbrugeren spiser ikke en ostemad uden brød eller kartofler uden kød og grøntsager. Hjælp forbrugeren med at sammensætte et sundt varieret måltid. Partnerskab og samarbejde kan skabe løsninger for forbrugeren, som kan løfte salget. Forbrugerne er villige til at bruge flere penge på mad, hvis man også får mere.