Facebook-tema: Tænk anderledes og få opmærksomhed
Food Supply ser i denne uge nærmere på fødevarevirksomhedernes brug af Facebook og fortæller her om nogle af de alternative metoder på det sociale medie.
Det spørgsmål har en PR-medarbejder eller to i landets fødevarevirksomheder formentlig tænkt ved udsigten til at skulle oprette en Facebook-side på vegne af firmaet, og det er også titlen på den temaside, Kohberg lavede i starten af året som en markering af firmaets nye reklamespots med tv-fænomenet Sidney Lee.
Siden har over 6.000 ”likes” på Facebook, og selv om den ikke er blevet opdateret siden april, fremstår den som et godt eksempel på, hvordan Facebook med fordel kan bruges til at promovere enkelte kampagner eller produkter frem for virksomheden som helhed.
Faxe Kondi er et hit
Et andet eksempel kommer fra Royal Unibrew, der som virksomhed blot har en informationsside på Facebook med 52 følgere. Til gengæld promoverer bryggeriet forskellige produkter hver for sig, så profilen på Facebook kan afstemmes med både afsender og modtagergruppe.
Det gælder eksempelvis for Faxe Kondi, der har sin egen Facebook-side med over 160.000 fans og et højt niveau af kommunikation mellem disse og læskedrikkens sociale profil.
En tredje alternativ tilgang til Facebook kommer fra Danish Crown, som er blandt de største danske fødevarevirksomheder uden en egentlig side på det sociale internetmødested.
I stedet har Danish Crown satset på to fiktive figurer i form af Grisen Frida og Tyren Ferdinand, som til sammen har lidt flere end 1.000 venner, der blandt andet kan følge de to dyrs gøren og laden gennem en serie af billeder på Facebook.
Rynkeby valgte cykelløb før juice
I den tungere ende findes siden for Team Rynkeby, som med over 8.000 likes er næsten seks gange så populær som Facebook-siden for Rynkebys virksomhed og produkter.
Team Rynkeby gør reklame for projektets cykelløb og fortæller løbende om status på indsamlingerne, ligesom sidens administratorer velvilligt besvarer spørgsmål om alt fra deltagelse på holdet til detaljer om de benyttede cykeltyper.
Faktisk blev Facebook-siden for Team Rynkeby oprettet før den officielle side for virksomheden Rynkeby, og det var ingen tilfældighed.
- Vores strategi på Facebook er sådan set tostrenget. For cirka tre år siden startede vi med Team Rynkeby, som var det område, hvor vi havde den største mulighed for at skabe opmærksomhed på Facebook, Twitter, YouTube og så videre. Team Rynkeby bliver brugt meget aktivt og, synes vi selv, meget professionelt, siger Senior Marketing Manager i Rynkeby Foods, Jørn Falk, til Food Supply.
Skildpaddefans og en uofficiel Cocio-side
Endelig er der ”Toms Skildpadde”, der oprindeligt blev oprettet af Jakob Arendt Laursen som en fanside, men som i august 2010 officielt blev overtaget af Toms som supplement til virksomhedens egen Facebook-side.
Siden indeholder ikke den store aktivitet eller megen information, men ikke desto mindre har den cremefyldte skildpaddes Facebook-side altså næsten 15.000 fans.
Samme tendens ser man hos Cocio, som kan notere sig, at den officielle side – hvor virksomheden er flittig til at kommunikere med brugerne – har godt 40.000 fans, mens en uofficiel og langt mindre aktiv side med titlen ”Cocio” kan prale af næsten tre gange så mange følgere.
Læs med på Food Supply i morgen, når vi afslutter temaet ved at kigge på verdens 10 mest populære fødevarebrands målt på antal af Facebook-fans.
Fakta: Skæve fansider for fødevarer på Facebook
Danske klassikere som brun sovs, rødgrød med fløde og wienerbrød har næsten igen fans på Facebook, hvor en søgning på tilfældige opskrifter og ingredienser afslører en lidt overraskende vinder.
Antallet af fans er angivet i parentes med cirkatal fra uge 38:
• Æbleskiver (57.000)
• Øl (18.000)
• Boller i karry (6.000)
• Pandekager (4.000)
• Rugbrød (2.000)
• Smørrebrød (1.500)
• Frikadeller (1.400)
Danske klassikere som brun sovs, rødgrød med fløde og wienerbrød har næsten igen fans på Facebook, hvor en søgning på tilfældige opskrifter og ingredienser afslører en lidt overraskende vinder.
Antallet af fans er angivet i parentes med cirkatal fra uge 38:
• Æbleskiver (57.000)
• Øl (18.000)
• Boller i karry (6.000)
• Pandekager (4.000)
• Rugbrød (2.000)
• Smørrebrød (1.500)
• Frikadeller (1.400)
Mere Facebook-tema:
Derfor ”liker” brugerne dig
Sådan gør Arla og Rynkeby
De inaktive fødevarevirksomheder