Carlsberg taber terræn i Danmark
Mens den danske bryggerigigant fortsat tager markedsandele i Vesteuropa halter det på den danske hjemmebane. Carlsberg vil nu have bedre fat i den danske discounthandel.
Danskerne handler mere discount end tidligere, og derfor må Carlsberg nu tage kampen om hyldeplads op med billigmærker som Harboe og private label. Carlsberg har i forvejen dårligere fat i det danske lavprismarked sammenlignet med det generelle dagligvaremarked
- Uden at vi gør noget anderledes, så falder vores markedsandel på den konto. Vi mister 0,7 pct. i markedsandel i løbet af et år. Det er et vilkår, som vi må tilpasse os. Vi skal være der, hvor forbrugerne er, så vi er nødt til at være til stede i øget omfang i discountsektoren, siger Carsten Hänel til Børsen.
Han fortæller, at den største udfordring bliver at komme ind og tilbyde Carlsbergs brede sortiment, fordi hyldepladsen simpelthen er for trang i mange discountbutikker og det bliver samtidig svært at komme ind med nyheder år efter år.
Carlsberg vil blandt andet forsøge at tilpasse sig disocunt-butikkerne ved at sælge flere små forpakninger, oplyser direktøren.