23948sdkhjf

Genintroduceret øl-klassiker hitter hos danskerne

Classic er ved at blive en klassiker hos danskerne.

På to år er salget af øltypen steget med 21 procent.

Det viser en opgørelse fra Bryggeriforeningen. 

80 millioner liter Classic blev i 2022 langet over bardisken eller endte i forbrugernes indkøbskurve.

Det er en væsentlig stigning fra 2020, hvor der blev solgt 66,1 millioner liter, fremgår det af indberetninger fra Bryggeriforeningens medlemmer.

Fakta om Classic:

  • Classic er brygget på mørkere malte end en Pilsner. Derfor har den en lidt sødere og fyldigere smag - og fremstår lidt mørkere i glasset.
  • Classic blev brygget for første gang i Danmark i 1993 som en genintroduktion af Weiner-øllen, der oprindeligt er fra Østrig-Ungarn. Ligesom Pilsneren er det en lagerøl, der er brygget ved kolde temperaturer med undergær.

Kilde: Bryggeriforeningen

Pilsner er dog stadigvæk danskernes favorit-øl med længder - trods den har oplevet en stadig lavere andel af ølsalget igennem de senere år.  Der stod således Pilsner på 58,7 procent af alle de øl, som blev drukket i 2022.

Størst fremgang i populariteten er der for India Pale Ale (IPA) og Hvedeøl, som begge har oplevet en fordobling i salget fra 2020 til 2022. Disse øltyper tegner sig dog i alt for under 5 procent af det samlede salg.

Det totale ølsalg i Danmark fra Bryggeriforeningens medlemmer steg med 7,4 procent fra 2020 til 2022, men danskernes forbrug af øl har næppe fulgt samme udvikling, idet forbruget i vidt omfang afhænger af, hvor meget øl danskerne køber i de tyske grænsebutikker, som i perioden var påvirket af grænselukninger under corona-krisen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078