Arla tiltrækker internationale kompetencer
Den ambitiøse danske mejerikoncern er i fuld gang med at løse "Årtiets ledelsesudfordring i fødevareindustrien". Fokus er lagt på innovation inden for rekruttering.
Stærkt internationalt brand
Arla bliver i stigende grad en global virksomhed og har i den forbindelse haft succes med at sikre sig en række nye fagligheder og specialister med international baggrund.
- Kulturen hos Arla er præget af en høj grad af professionalisme og faglighed, som koblet sammen med store ambitioner og et stærkt fokus på innovation giver os et stærkt brand i forhold til at kunne rekruttere de rette kompetencer nu og i fremtiden, siger Senior HR Manager Ulla Kjær (foto).
Hun fortæller videre, at der hos Arla er stor forståelse for kulturelle forskelle:
- Det gør os i stand til at udnytte de fordele og muligheder, som det giver at være en global virksomhed. Der er store karrieremuligheder, og Arla er en virksomhed i vækst, uddyber hun.
God trivsel er trækplaster
I dag har Arla en meget høj tilfredshed og trivsel blandt medarbejderne, hvilket desuden er medvirkende til, at Arla fremstår som en attraktiv potentiel arbejdsgiver, også i et internationalt perspektiv.
Man har formået at fastholde en høj tilfredshed blandt medarbejderne samtidig med flere omstruktureringer de senere år.
- Medarbejdere på alle niveauer i organisationen kan identificere sig med virksomhedens stærke værdier og se meningen med de forandringer, der gennemføres. Bl.a. disse forhold gør det muligt at gennemføre nødvendige forandringer hurtigt og effektivt. Der er en høj grad af omstillingsparathed og forretningsforståelse blandt vores medarbejdere, fortæller Ulla Kjær og fortsætter:
- Vi er vokset igennem flere fusioner, og det vil vi også gøre i fremtiden, lyder hendes vurdering.
Og hvis dette skal lykkes kræver det en stærk kerne og virksomhedskultur og Ulla Kjær oplever netop, at Arla tager godt hånd om denne udfordring.
- Det er vigtigt, at medarbejdere på alle niveauer kender strategien og målsætningerne for at kunne være på forkant med udviklingen. Nye talenter rekrutteres da også især på deres evne til at være fleksible, og deres globale mindset, forklarer HR-chefen.
I fremtiden bliver det i stigende grad vigtigt for Arla fortsat at kunne tiltrække det rette talent, også uden for Danmarks grænser, da nye nicher og mere forædlede produkter skaber et behov for nye specialister med den helt rigtige faglighed.
Ekspert er enig
Mads Kinch Clemmensen, direktør for Foodjob Danmark, som arbejder målrettet med rekruttering til fødevareindustrien, genkender udfordringen.
- Det bliver væsentligt for alle danske fødevarevirksomheder at finde de fornødne kompetencer både nationalt og i udlandet, for at kunne bevare konkurrenceevnen i fremtiden, som det er tilfældet for Arla, supplerer han.
Denne artikel er en del af artikelserien ”Årtiets ledelsesudfordring i fødevareindustrien”, hvor der sættes fokus på rekrutteringsindsatsen nu og i fremtiden.
Food Supply bringer i samarbejde med FoodJob Danmark fem minportrætter af en række af dansk fødevareindustris mest fremtrædende virksomheder. I denne uge medvirker Arla med hovedkvarter i Viby J som case.
Arla har produktion i 13 lande, salgskontorer i yderligere 20 lande og beskæftiger i alt mere end 22.000 medarbejdere globalt.
Læs også
Udfordring i fødevareindustrien: Talenter søges!
BHJ er klar til fremtidens ledelsesudfordringer
Food Supply bringer i samarbejde med FoodJob Danmark fem minportrætter af en række af dansk fødevareindustris mest fremtrædende virksomheder. I denne uge medvirker Arla med hovedkvarter i Viby J som case.
Arla har produktion i 13 lande, salgskontorer i yderligere 20 lande og beskæftiger i alt mere end 22.000 medarbejdere globalt.
Læs også
Udfordring i fødevareindustrien: Talenter søges!
BHJ er klar til fremtidens ledelsesudfordringer