Ingen pant på konkursramte øl
Dansk Retursystem udbetaler ikke længere pant for en række øl produceret på det konkursramte Slotsbryggeriet Føniks. Og det til trods for, at de pågældende produkter stadig er i handlen.
Flere af de pågældende øl kan stadig købes i danske supermarkeder – vel at mærke mod opkrævning af pant. Forbrugerne køber dermed en pantbelagt flaske, men det vil ikke være muligt at få panten retur.
Forbrugerne tages som gidsler
Danske Ølentusiaster finder det stærkt kritisabelt, at forbrugerne på denne måde tages som gidsler i et mellemværende mellem konkursboet efter Slotsbryggeriet Føniks og Dansk Retursystem. Det må antages, at Dansk Retursystem hermed forsøger at begrænse et forventet tab i konkursboet ved at stoppe udbetalingen af pant. Pant som forbrugerne har betalt ved køb af øllet, og som de derfor med god ret kan forvente at få udbetalt, når flaskerne afleveres igen.
Bryggeriets øl stadig i produktion
Yderligere kompliceret bliver det af, at en del af de øl, der tidligere blev produceret på Slotsbryggeriet Føniks, nu produceres på et andet dansk bryggeri – på samme type flaske og med etiketter, der til forveksling ligner etiketterne på de øl, der blev produceret på Slotsbryggeriet Føniks. Flaskerne står i nogle butikker side om side, og der opkræves pant hos forbrugeren for alle flaskerne – blot er der nogle af dem, som forbrugeren ikke kan få panten retur for.
- Danske Ølentusiaster tager afstand fra, at Dansk Retursystem, tilsyneladende i et forsøg på at begrænse eget tab, vælter tabet over på sagesløse forbrugere. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre Dansk Retursystem til at omgøre sin beslutning, som set med forbrugerøjne er urimelig og moralsk angribelig, siger Danske Ølentusiasters landsformand Bo L. Jensen i en pressemeddelelse.