23948sdkhjf

Klumme: Nøjsomheden er kommet for at blive

Nøjsomheden er ved at etablere sig som en trend, viser en lang række tal.
Finanskrisen har haft en stor betydning for forbrugerne her til lands og i udlandet. Én, ud af en række vigtige efterdønninger efter finanskrisen, er en stor ændring i den måde, vi danskere prioriterer vores dagligvareindkøb på.

Nogle taler om, at nøjsomheden er ved at etablere sig som en trend, som flere og flere danskere agerer efter. Men en ting er en fornemmelse for, at der er en ændret holdning og adfærd, men hvad viser tallene? En lang række konkrete tal støtter op om, at der er tale om en trend, der er trængt igennem til danskernes forbrugeradfærd.

Pris er blevet vigtigste parameter
Undersøgelser af flere forskellige produktkategorier viser, at der er kommet et markant større fokus på pris det seneste år. En befolkningsundersøgelse foretaget af Userneeds, for Landbrug & Fødevarer, viste for eksempel for nylig, at prisen nu har taget førstepladsen som det vigtigste parameter, når danske forbrugere vælger mejeriprodukter – vigtigere end økologi, friskhed mv.

Også når det gælder svinekød, angiver forbrugerne prisen som det vigtigste. Sammenlignet med de fleste andre europæiske lande udgør danskernes køb af fødevarer da også en mindre del af det samlede forbrug.

Også i detailstrukturen er der tale om en markant udvikling, når man ser bare et par år tilbage. I 2010 var 33 % af omsætningen placeret i discountbutikkerne, mens den i 2012 var steget til 37 %. I år 2002 var andelen så lav som 25 %. Den stigende omsætning i discountbutikkerne har flyttet detailhandlens fokus til i endnu højere grad at tage initiativer, der betyder, at dagligvarehandlen fortsat imødekommer den øgede prisfokusering fra forbrugerne. F.eks. gennem en øget import af frugt og grønt.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er importen af frisk frugt og bær steget med 32% fra år 2000 til år 2011. Den totale import af friske grøntsager er i samme periode steget med 38%. Frugt og grønt af udenlandsk oprindelse er typisk produceret under andre rammebetingelser og derfor billigere end de tilsvarende danske produkter. Dog er der også forskel på kvaliteten. De løbende kontroller fra Fødevarestyrelsen viser gang på gang, at der f.eks. er færre pesticider i dansk produceret frugt og grønt end i udenlandsk produceret.

De gode gamle principper om nøjsomhed
Trenden med nøjsomhed er måske en naturlig modreaktion på det massive forbrug baseret på friværdierne i midten af det sidste årti. Når forbrugerne i den grad går efter at spare penge på deres dagligvarekøb, giver det også god mening, at de i det hele taget udnytter fødevarerne bedre. Det store fokus på at reducere madspild ser ud til at have virket.

Over de sidste fem år har detailhandlen solgt 10 pct. mindre, hvis vi måler i kg. Sammenholdt med fokus på økonomi og bæredygtighed er det nærliggende at antage, at forbrugerne er blevet mere bevidste om at mindske deres udsmid i dagligdagen.

Der er vigtigt, at fødevareproducenter og detailhandel imødekommer forbrugerne i deres ønske om et mere bæredygtigt forbrug. Det vil sige f.eks. at undgå 3-for-2 tilbud, at anvende bæredygtige emballagematerialer og meget mere. Selvom der er en stor del af forbrugerne, som alene går efter prisen på fødevarerne, er opgøret med køb-og-smid-væk kulturen også en lejlighed til at give forbrugerne muligheden for at vælge en endnu bedre fødevarekvalitet.

Kvalitetsfødevarer smager bedre, og man kan derfor med nøjsomheden for øje kan konvertere sin køb-og-smid-væk adfærd til en mindre-men-godt adfærd.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063