23948sdkhjf

Usund mad bliver fremført som medicin

Fødevareprodukter fra virksomheder som Arla, Danone og Castus påstår at kunne forbedre folks sundhed på forskellig vis.
Flere fødevarevirksomheder har fået øje på et smuthul i EU’s lovgivning. Det har givet anledning til flere kreative erklæringer på emballagen til usund mad, skriver 24timer.

For eksempel står der på pakken til Den Leende Ko's fedtholdige 'Cheez Dippers', at calcium-indholdet er vigtigt for at ’opbygge knoglerne'.

Også Castus, som sælger frugtstænger med et sukkerindhold på 47 gram, skriver, at man bliver 'bomstærk' af at spise deres produkt, fordi der er korn i.

En medicinsk retorik
EU har fra den 14. december tilladt, at madproducenter skriver om næringsstoffers sundhedsmæssige egenskaber på emballagen. Men EU’s regler stiller endnu ikke noget krav til, at produktet samlet set skal være sundt.

24timer har fundet 10 eksempler på nye produkter, som på emballagen påstår at kunne forbedre folks sundhed på forskellig vis.

- Der er sket et skift, hvor virksomhederne er begyndt at markedsføre produkter med en medicinsk retorik, og det er vildledende, fordi det flytter fokus fra produktets reelle næringsmæssige indhold. Mange af de her produkter er spækket med sukker, og det er misvisende at anprise dem som sunde, siger adjunkt Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol, til 24timer.

DI: Op til virksomhederne
Ifølge Mette Peetz-Scou, chefkonsulent i Dansk Industri, er det op til virksomhederne selv, hvordan de tolker det, der står i lovgivningen.

- Vi rådgiver vores virksomheder til at tage højde for, at der i lovgivningen står, at der er en intention om, at der skal ligge nogle ernæringsmæssige kriterier til grund. Hvordan de fortolker det konkret, er helt op til virksomhederne, siger hun til 24timer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105