Regeringen opgiver kørselsafgift for lastbiler
De administrative omkostninger ved at indføre en kørselsafgift for lastbiler er så høje, at regeringen nu har valgt at droppe det omstridte forslag.
- Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler. Med en kilometerbaseret kørselsafgift vil transportbrugerne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som transport af varerne medfører. Det er grundlæggende sund fornuft. Omvendt må vi bare erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere – både for statskassen og for virksomhederne. Vi står simpelthen ikke med en holdbar model, siger skatteminister, Holger K. Nielsen.
Læs også: Fødevarebranchen glæder sig over droppet kørselsafgift
Den tidligere VK-regering vedtog i 2009 i forbindelse med Forårspakke 2.0 og Aftale om en grøn transportpolitik at indføre kørselsafgifter for lastbiler. Selv om afgiften først skulle træde i kraft fra 2015, er det forventede provenu derfor allerede brugt. Det er regeringens forventning, at pengene finansieres gennem det ventede udspil til forbedring af konkurrenceevnen, som præsenteres inden for få uger.
Nyheden om, at kørselsafgiften droppes har dog ikke fået skatteministeren til helt at opgive tanken om en afgift på transport.
- Vi skal hele tiden se på, om der udvikles teknologiske løsninger, som betyder, at det giver mening at overgå til kilometerbaserede kørselsafgifter. Det gælder i forhold til lastbiler, men det gælder også i forhold til personbiler. Regeringen vil fastholde sin interesse i hvilke muligheder, der kan realiseres. Omvendt må vi også være realistiske og sige, at modellen for kørselsafgifter for lastbiler ikke ligger lige for. Gjorde den det, havde vi holdt fast i afgiften, siger Holger K. Nielsen.